3 augusti 2017

Några dagar i Stockholm

I måndags, när det var dags för Calle att börja jobba igen, åkte jag och John till Stockholm för att hälsa på min syster i några dagar. Bara det att åka buss, sedan tåg och till sist tunnelbanan var väldigt spännande för John. Hemma hos Hanna kom efter en stund min (och Hannas) mormor och moster för att "passa på" att ses och fira John lite eftersom han fyller år i veckan. Mycket mysigt.

Nästa dag fick John sin födelsedagspresent av sin moster, ett besök på Naturhistoriska museet och Cosmonova. Museet var väldigt uppskattat och det fanns massor att göra, titta på och lära sig. Vi blev längre kvar i kroppen-rummet där man kunde lära sig om alla kroppens sinnen. Saker som fanns där var till exempel att gå in i ett öra, se var det är varmast i kroppen med hjälp av en värmekamera eller följa matens väg genom kroppen. Precis alla knappar får man dessutom trycka på!
 
Det var första gången på Cosmonova för John och filmen vi såg hette "A beatiful planet". John var väldigt imponerad av att filmen var i hela taket och att det kändes som att vi åkte in i rymden, Det var också väldigt roligt att se hur austronauter levde inne i rymdfarkosten. Minus för många filmningarna nära jordytan och prat om miljöförstöringar genom att de lös upp olika länder (enbart) på ytan. Dessa partier hade hade kvalitén hos en sämre skolfilm och John blev såklart uttråkad i dessa partier.
 En väldigt rolig dag i alla fall.
 Vår sista dag i Stockholm innebar att vi åkte in till gamla stan. Först tittade vi på slottet och strosade runt lite.
 Efter lunch var jag bara tvungen att få besöka Science fiction bokhandeln där jag köpte två böcker till mig och jag hann även smygköpa en bok till John inför den stundande födelsedagen.

Så åt vi glass och åkte sedan upp till Hannas jobb som ligger nio våningar upp precis vid Slussen. Utsikten därifrån var minst sagt fantastisk!
 På eftermiddagen vinkade vi hej då till moster och Stockholm för att ta tåget hem.
Det var väldigt roligt att besöka storstaden men vad skönt det är att få komma tillbaka till landet och stillheten igen.
 

Inga kommentarer: