13 augusti 2017

Från sommar till höst på en vecka

Jag sitter just nu och tittar ut på riktigt höstväder. Det blåser så det viner runt knutarna och regnet hänger i luften. Allt är blött där ute. Jag småfryser och vill bara ligga inne under en filt hela dagen. Annat var det för en vecka sedan när John och jag var i Sunne för att hälsa på barndomsvänner till mig. Då var vädret tillräckligt varmt för att vi skulle ta med barnen till en sjö för ett bad. Troligvis blev det sommarens sista. Så kan vädret växla på bara en enda vecka.

Den sista semesterdagen hann vi med en lite tur till blåbärsskogen. Det var tunt med blåbär så trots att jag älskar att ha blåbär att plocka fram ur frysen när det är kallare väder så kommer jag inte plocka mer än de där deciliterna vi fick till då. Arbetsinsatsen är allt för stor. Men vi hade en trevlig stund i skogen. Jag tror Jack åt minst lika många blåbär som jag och John plockade. Han är fenomenal på att plocka blåbären ett och ett.

John hade tre dagar inskolning på fritids som gick fenomenalt. Andra dagen var han där själv halva tiden (lite mer än en timme) och tredje dagen var han ensam hela de två timmarna. På fredagen var det jobbardag både för mig och Calle så då blev det heldag. Inga problem. Jag jobbade två av veckans dagar innan det var helg igen. Alltid skönt med mjukstart.

Helgen inleddes sedan med besök på Ransäters antik- och samlarmässa för mig och mamma medan Calle och John gjorde ärenden i stan. Vi åt nävgröt och fläsk som ju är en värmländs klassiker. Så gott!

Grejerna är rätt dyra där eftersom det är en samlarmässa och inte en loppis men jag "fyndade" ändå en teservis i sju delar för 250 kr och ett likörset för 80 kr. Såg en fantastisk lampa i 60-70-talsstil jag gärna lagt vantarna på men där priset var mycket för högt satt. Tyvärr.

Gårdagen avslutades med garagefest hos grannarna. Vi var tre familjer från vår gata som samlades för att äta kräftor och annat gott. Man kan inte tro hur mysigt och trevligt det är att ha fest i ett garage. Barnen skötte sig mest själva (i alla fall tycker nog vi det som inte har ett småbarn) och vi kunde njuta av det trevliga sällskapet. Det bästa var att kunna snedda över gatan och sedan direkt vara hemma när barnen blev trötta och ville sova runt 22-tiden. Krypavstånd från festen. Det är lyxgrejer det!

Så var det söndag och vår lilla familj är ganska sega. Regnet och rusket gör det helt okej att sitta inne och bara mysa. Jag har planer på att städa ur förrådet där vi har ytterkläder, rensa min och Johns garderob på sånt vi inte använder eller är för smått. Lägga ut en del på tradera och göra klart det som ska skänkas till Röda korset. Imorgon kör vi ny vecka med jobb, skolstarter och annat skoj. Laddad!

Inga kommentarer: