5 juli 2017

Obligatorisk sjukdag

Det slår aldrig fel att någon dag av semestern ska bli en sjukdag. Vi hade planerat första kompis-övernattningen men när John vaknade hostig och snorig och allmänt medtagen så fick vi lägga det till planerna. Liten höjning av tempen men som vanligt blev det några kräkor om än betydligt färre än vanligt. Vissa barn får hög feber, andra kräks, som John. Det blev dock mycket bättre i ett snabbare tempo än vanligt och ganska snart ville John äta glass på glass som ju är "medicin" när man är sjuk. Sedan blev det påfyllning av högre grad, pasta, mackor, ostkrokar och banan. Mot eftermiddagen orkade han sig till och med ut för några parti boul.
Jag passade på att ta en "läsdag". Kunde inte sova mellan halv 2 och halv 6 i natt så det passade bra att ligga bredvid John med min bok medan han tittade på tv. Jag läste färdigt två böcker och började på en tredje. The city of mirrors som var den avslutande och mycket spännand delen i Passage-trilogin. Den hade jag bara några sidor kvar i. Nyckelbarnen har länge stått i min hylla och var ganska sorglig men oerhört lättläst. Den plöjde jag snabbt. Dessutom han jag börja på Leka med vuxna som är en annan av mina hyllvärmare. Inget ont som inte har något gott med sig.

Orkade masa mig ut i skogen med Jack på eftermiddagen och sedan köpte Calle pizza till middag som vi intog vid tv:n, En riktigt movienight hade vi och vi såg på Vaiana. Till efterrätt blev det popcorn. Vaiana måste vara en av de bästa Disneyfilmerna. Inte ett endaste uns av sunkiga gamla könsroller, ingen prins, ingen kärlek, bara en stark tjej som ger sig fan på att leva ut sin dröm och klara sitt uppdrag. Vilket hon gör galant, samt får med den tvära, sura, otrevliga mannen på uppdraget som hon egentligen inte behöver alls.

Inga kommentarer: