11 juli 2017

Flottfärd på Klarälven

Sommarens andra större äventyr har just gått av stapel och detta var en present till min pappa från mig och mina två syskon med familjer. Pappas fru fick såklart ta del av presenten, även hon. Vi hade bokat en flottfärd på Klarälven som present. Vi visste att vi skulle utgå från Klarälvens camping och att vi skulle bygga flotten ena dagen, sova över i en stuga och sedan tillbringa hela andra dagen på flotten. Bra så. Vi laddade med mat och packning och begav oss i väg. Min bror med familj och min syster kom från Stockholm och vi möttes upp i Stöllet och började bygga.
Först fick man en introduktion på cirka 20 minuter innan det var dags att själva försöka få ihop en flotte. Vårt gäng var på elva personer och därför bestämde vi att två flottar skulle byggas och sättas samman till en. På plats var vi sammanlag fyra grupper med andra som också hade bokat denna tur. Det var ett tung arbete att välja ut de tre meter långa stockarna som skulle byggas i tre lager med olika halvslag och knopar. Jag mindes inte ett jota efter genomgången.
Dessutom stod man i Klarälvens vatten under hela bygget, vattnet var ganska varmt men efter några timmar kände man ändå av kylan, speciellt i tårna. De som stod uppe på stranden rullade ner stockarna allt eftersom de som stod i vattnet knöt fast dem. Man fick passa sig för de tunga stockarna och ganska ofta splashade det upp rejält med vatten så alla som stod i vattnet snart var genomblöta.
Det var ingen lätt match att komma ihåg alla knopar som skulle göras. En instruktör fanns på plats och arbetet fick långsamt framåt, speciellt som han inte var särskilt pedagogisk och snart blev ganska så irriterad på att vi frågade om igen och igen. Man vill ju inte göra fel precis så att alla stocka glider i sär mitt på älven. Efter 6 timmar var flotten i alla fall klar. Jag hade sprungit iväg för att laga maten som vi hade tänkt inta utanför våra stugor vid ett gemensamt långbord. Middag blev det för alla runt halv nio på kvällen. Jag hade aldrig förväntat mig att det skulle ta så himla lång tid att bygga flotten och vi var ganska trötta, hungriga och nedkylda vid det laget. Myggorna hängde i stora horder runt oss så vi åt snabbt upp maten och packade in alla 11 i en gemensam stuga (varje stuga hade plats för fyra personer men det funkade fint) och satt uppe och tölade till halv 1 på natten. En ganska jobbig eftermiddag avslutades ändå på ett fint och trevligt sätt. Hade jag vetat vilket oerhört jobb det var att bygga en flotte hade jag nog tvekat inför att göra denna tur faktiskt. Men men, bara att gå vidare.

Dagen efter var vi redo och igång att dra i väg runt 11. All packning och folk med på båten så var det bara att staka sig ut och akta sig för sandbankar, bakvatten och stenar. Redan efter en kort stund vägde naturen och att glida långsamt fram på vattnet allt slit vi utsatts för dagen innan. Vi hade med oss fika och mumsade bullar och kaffe mm.

Till lunch gjorde vi ett "strandhugg" och grillade korv vid strandkanten. John fiskade med morfar och fångade inte mindre än sina två första fiskar någonsin. Han skrek av lycka och tyckte det var allmänt spännande. John alltså, inte morfar.

Efter lunch flöt vi vidare längst Klarälven. Naturen var fullkomlig och vacker.
 
Ibland behövde alla hjälpa till att paddla för att undvika grenar eller att bli fast på grunt vatten. Det var ganska spännande, inte minst för John.
 
Jag är väldigt imponerad av John som aldrig blev less eller uttråkad. Dels var det nog väldigt spännande och dels var han väldigt intresserad av morfars kastfiske. Jag hade ändå aldrig trott att han skulle stå ut så länge på en flotte som flyter på vattnet. Jag är imponerad av vår son! Inte en enda gång under dessa två dagar har det känts som att han var för liten för ett sådant äventyr.

Vi var framme vid målet runt sex på kvällen. Då gick det väldigt snabbt att lösa uppflotten igen och låta stockarna flyta in i en ränna där de sedan blir upphämtade för att åter byggas samman av något annat gäng. En mil hade vi förflyttat oss med hjälp av strömmen och paddlar.
Det var en fantastisk resa och en underbar upplevelse!

Inga kommentarer: