18 juli 2017

Fix och utflykter

Gårdagens utflykt blev till minigolfbanan i Karlstad med pirattema. Minigolf är något vi alla tycker är kul så vi har väntat på att få utmana piraterna. När vi kom dit var det ganska mycket folk så vi fick köa lite för att komma fram till första hålet. Dock gjorde det inget eftersom det gav oss chansen att spana in stället samt förstå vad man skulle göra vid första banan. Vid de övriga hålen flöt det sedan på bra så totala väntetiden var nästan ingen alls. Det var en kul banan med både svåra och lätta hål och efteråt kunde man äta lite avancerade glassar. Vilket jag gjorde medan John valde en vanlig isglass och Calle bara kaffe.

Jag är ju en morgonmänniska och tidiga mornar är min bästa tid. När man vänder på dygnet på semestern och sover bort halva dagen (enligt mina mått) blir jag snarstucken och sur till slut. Antar att det har något att göra med att jag kommer ur rutinerna, är ju en rutinmänniska trots allt. I morse bestämde jag mig därför för att gå upp tidigt (aja, 0700) och åka in till stan och morgonsimma. Därmed kunde jag beta av första kilometerna på icaklassikerns sim-utmaning. Det var jätteskönt att komma hem och känna att man har utnyttjat morgonen. Jag var på verkligt mycket bättre humör i dag än de senaste dagarna måste jag säga själv.

Vi bestämde att vi skulle åka och plocka lite mer jordgubbar eftersom sylten efter förra vändan nästan är slut. Hade med två hinkar för detta ändamål men det var verkligen lite gubbar och man fick leta ordentligt för att hitta dem som fanns. Efter ganska lång tid hade vi fått ihop en hink och det fick det räcka med. Denna sylt smakar nog extra gott eftersom det finns en stor ansträngning bakom.

Vi åt lunch och bestämde att vi skulle åka till stranden eftersom vädret var så varmt. Vattnet var dock rätt kallt och John rev sig rätt ordentligt på ett rör på bryggan så det började dåligt. Efter uppmuntran av fikat vi hade med lekte vi en stund i vattnet och John simmade på den djupare delen med simdynan. Han var så stolt över att vara på det djupa och det var som att han inte litat på att dynan skulle bära honom i sjön trots att han aldrig har dessa tvivel i en bassäng.

Hemma igen satte John och jag igång att måla förrådet. John höll ute länge och målade och målade. Till slut tröttnade han ändå och lånade min telefon för att leka fotograf och dokumentera dagen, trädgården, köket osv.


Calle grillade och jag gjorde sylt på jordgubbarna. Det blev ändå tre stora burkar och en liten till slut.
 Till sist en vacker kvällspromenad med hunden. Jag älskar sommarkvällarna i skogen!

Inga kommentarer: