5 juni 2017

Ovana ensamhet: 97/100

Just nu är jag alltså ensam hemma eftersom John sovit hos sin mormor i natt och Calle jobbar. Bara jag och jycken hemma. Jag är så himla ovan vid att vara helt ensam så känslan är verkligen helt konstig. Inte vet jag om det är speciellt skönt heller. Jag blir mest rastlös och vet inte vad jag ska göra med mig själv. Aja, man lär väl träna inför framtiden.

Innan jag hämtar John runt lunch är planen att jag ska torka alla golv och "passa på" att gå Sundsbergsleden i Sunne på 6 km. Tänkte ta med en sallad och kanske äta den på den här fina platsen (bild från Sunne turism). Solen försöker just nu kika fram. På så vis gör jag ändå det bästa av min egentid.

6 kommentarer:

Ewa Luvö sa...

Egentid är guld :) Njut på!

Tess Mabon sa...

Håller med ovanstående - egentid är guld värd!

Och uppmuntrar dig att skapa en lista med de viktigaste personerna i ditt liv...skriv ner dem...


och kika sedan på vilken plats du satt dig själv.
Påminner här om vad flygvärdinnorna säger på säkerhetsgenomgången:
"Ta på dig syrgasmasken själv, innan du hjälper någon annan".

Njut på och skapa fler tillfällen så du får träna på att vara i egentid!

Johanni Larjanko sa...

Jag vet vad du menar. Det är så lätt att fylla sin tid med rutiner, måsten, andras förväntningar. Det är ofta skönt, allt ska fungera och man är en del av något, en större helhet. Jag tror människan är en social varelse till sin natur, och därför passar det många att bli en del av ett kollektiv. Inte alla, men många. Då blir kontrasten extra stor när man plötsligt blir ensam, om så för en kort stund/tid. Att lära sig vara med sig själv, att kunna slappna av och släppa taget och faktiskt njuta lite är viktigt, men ofta jättesvårt, tycker jag.
Hoppas promenaden gav energi!

Lisa sa...

Jag gillar egentid, fast i begränsad mängd. Annars blir jag lätt rastlös jag med.
Hoppas du fick en fin förmiddag. :)

Helena Roth sa...

Just det som Tess tipsar om, är något jag lätt faller ifrån när jag är ensam. Då lagar jag sällan mat t ex "för det är ju bara till mig" och därmed mindre viktigt. *fascinerande!*

Emma sa...

Tess: Jag förstår inte syftet med din övning. Kan du förklara närmare?

Jag hade en jättefin förmiddag. Alltså, jag gör massor av saker själv, alltså har "egentid" men är ovan att vara ensam hemma utan mitt barn. Det är bra för honom men jag har inget behov av att vara ensam hemma utan honom. Tog 6 år att få till honom så det där att "vara själv" känner jag faktiskt att jag har gjort.