6 maj 2017

Svenssonorientering

På förra inlägget fick jag frågan vad det där Svenssonorientering egentligen är. Den första jag hörde använda det ordet var min vän Mia men egentligen heter det Friska Forshaga. Det finns också i andra kommuner och då heter det Friska Karlstad, Friska Molkom osv. Det innebär i alla fall att det inom en viss tidperiod (april till september) finns pinnar utsatta på olika platser i kommunen.
Pinnarna har olika färger: gröna, blå, röda och svarta. De gröna hittas i tillgängliga områden som du kan nå med barnvagn eller rullstoll. Efter färg blir de allt svårare att hitta och du måste ut i terrängen. De svarat är såklart de svåraste och kräver att du verkligen ger dig ut i terräng.
I vår kommun släpps först två kartor med runt 100 pinnar i våra båda byar. Dessa kartor är gratis. Efter några månader släpps nya kartor och nya pinnar sätts ut, då kostar kartorna 20 kronor styck (det finns en app också) så fortsätter det under hela sommaren. Alla kartor och pinnar finns alltså inte ute på samma gång utan det blir fler och fler ju längre tiden går.
 Varje pinne har sitt nummer samt en kod som är den man egentligen vill åt. Du skapar nämligen ett konto på hemsidan där man registrerar dessa pinnar vartefter man hittar dem. Förstå och främst gör man det för utmaningen men man kan också vinna priser på olika dragningar under perioden.
 Friska Forshaga är roligt eftersom det är en utmaning i att hitta pinnarna och läsa kartan, alla kan vara med utifrån sin nivå och man kommer ut på platser i sin kommun där man aldrig varit förut. Jag har hittat flera underbara platser tack vare detta. Bilden ovan är tagen på en plats i skogen precis nära vårt hus, en skog jag varit på 100 gånger man aldrig just där.

I dag letade jag efter 8 pinnar runt ett spår som vanligtvis är 2,5 km men vi var ute 1 timme och 45 minuter och gick 7 km (Okej jag gick fel några gånger). I kväll ska jag ta några fler och i morgon blir det nog en längre tur igen.  

Inga kommentarer: