11 maj 2017

Skolavslutning utan framtid? 72/100

I morse delade jag en debattartikel från Metro som heter Statens behandling av ensamkommande gör skolans uppdrag omöjligt. Den var liksom mitt i prick.

Också jag har underbart fina ungdomar i min klass som sliter och kämpar och inte kan visa sin fulla potential för att de mår så fruktansvärt dåligt och lever i ovisshet.

Jag måste citera:

Svenska skolan kan kompensera för bristande skolbakgrund. Men statliga regler om var och hur dessa elever ska bo, godtyckliga beslut om möjligheter att stanna i Sverige, utvisningshot, misstänkliggöranden av historier om varför de flytt och behöver asyl samt avslag på avslag som försätter dem i förtvivlan gör skolans uppdrag omöjligt.

Missförstå mig inte, lärare gör vad de kan. De bryter undervisningen för samtal och stöd, de låter sina elever sova på soffan i klassrummet. De lånar hemkunskapssalen och bakar bolani med sina elever för att de ska få en smak av hemma. De tröstar, lugnar och försöker ingjuta hopp.
De räcker inte till. Ingen kan kompensera för dödshot. Ingen kan kompensera för total hopplöshet.

Jag känner igen mig så! Ofta tänker man att om denna elev bara fick vara kvar, få landa och få en framtid, då skulle hen kunna gå hur långt som helst! Men istället får man se eleverna duka under för hopplöshet när benen rycks undan från dem gång efter annan. Sverige behöver dessa ungdomar! Får de bara chansen kämpar de och kan bli en stor del i Sveriges framtid.

Den här skolavslutningen fasar jag redan för. Jag släpper så många som fortfarande lever i limbo, i förtvivlan. Hur ska jag kunna se dem gå utan att ha daglig kontakt med dem för att veta vad som händer, peppa, trösta, finnas, prata om annat, ha roligt, förklara ord och skriva argumenterande texter? Det kommer bli så jävla hemskt! Jag släpper dem inte in i framtiden? Jag släpper dem in i ovisshet, för vissa till totalt mörker, förhoppningsvis inte till döden.

1 kommentar:

Helena Roth sa...

Som God Man för ensamkommande delar jag din farhåga. Till fullo.

*hjärtat brister*