31 maj 2017

Jag är ledsen ikväll: 92/100

Jag känner mig ganska låg ikväll. Ledsen. Ledsen över hur världen är. Igår smällde ännu en bomb i Kabul, Afghanistan. Många människor dog men Sverige sätter på skygglappar. Vi skickar barn och unga dit och hävdar att det är säkert. Alternativa fakta har nåt Sverige men det heter "Jag tycker"-fakta. Alltså, man kan hävda att något är sant bara för att man själv tycker så. Källor eller fakta behövs inte. Man bara vet ju att det man själv tycker är sant. Svenska politiker tycker att Afghanistan är en säker plats och då är det väl så.

Fakta biter inte. Jag fick se en gammal bekant dela gamla klyschan att man inte får sjunga nationalsången i skolan på nationaldagen. Jag kom med faktat att detta inte alls är sant men att ingen vill dit och sjunga då eftersom detta faktiskt är en röd dag och det innebär att skolan är stängd. Uppstod en diskussion? Försökte någon motbevisa mig? Nej nej, två människor gick in i tråden enbart för att kasta skit. Jag var ointelligent, en dålig lärare för att jag stavade så dåligt, dun i huvudet. Jag blev verkligen hånad! Kom någon med argument eller fakta? Inte ett dugg. Det är inte första gången jag möter den typen av människor i trådar på facebook heller. Det är verkligen skrämmande och sedan förbryllas vi över tonen barnen håller mot varandra på nätet.

I en annan tråd såg jag hur människor skyllde den låga grundvattennivån på muslimer eftersom de tvättar sig innan bön. Det finns ju en miljon i Sverige så det måste ju bero på dem. Det skrämmer mig hur man kan få allt att handla om att det är muslimernas fel, I nästa andetag var "de smutsiga". Retoriken alltså. Och argumentet. Så låga, så helt i det blå. Är detta vad Sverige reducerats till? Avskum som hatar, kränker och har jävligt dålig koll?

Inga kommentarer: