7 april 2017

Stockholm: 38/100

Nej, jag kan inte skriva om annat än Stockholm i dag. Detta vi har varit rädda för antar jag. För även om det inte är bekräftat när jag skriver det så liknar attacken i Stockholm väldigt mycket ett terrordåd. En lastbil kör gatan fram och mejar ner människor.

Båda mina syskon bor i Stockholm. Jag har tre syskonbarn som går i skolan där. Jag har mormor, mostre, kusiner och några vänner i Stockholm. I dag kom det väldigt nära. Minuterna innan jag fick bekräftat att alla mådde bra var inte roliga. Jag brukar inte bli hysterisk men ändå knyter sig magen för tänk om någon av dem var där. Min bror arbetar 200 meter från platsen där det hände. Fel tid och allt det där. Efteråt domnade mina fingrar när jag följde nyhetsuppdateringarna på tv:n.

Visst är det hemskt när det händer i Berlin, Paris, New York. Fruktansvärt! Men jag har aldrig varit i någon av de städerna. Jag känner ingen där. I dag kom det nära min familj.

När jag sedan vet att alla är i säkerhet tänker jag på dem som lever med IS-terrorn varje dag. Som lever i krig. Människor i Afghanistan, Syrien, Somalia. Hur många gånger i veckan känner de så här? Hur ofta händer det att den där iskalla känslan istället byts ut mot full panik.

På eftermiddagen taggas jag i ett inlägg på facebook av en släkt till släkten. Han taggar mig eftersom jag tidigare argumenterat emot hans rasistiska inlägg. Han taggar mig för att peka och säga: "Kolla vad jag sa, kolla vad som hände nu. Ser du att jag har rätt". Och jag blev så jävla arg! Hur kan någon använda en sådan här dag till att få bekräftelse i sitt hat mot andra människor? Jag försöker diskutera sakligt vanligtvis men det gick inte i dag. Bad honom dra åt...

I skrivandets stund vet ingen om detta är en terrorattack. Om det är det så handlar det om en organisation, troligtvis IS, som är en avvart, ett terrornätvärk. IS vill vara herrarna på täppan och de tänker ta makten med våld. Det är inte islam eller alla muslimer. Att säga så är som att säga att alla tyskar ska stå till svars för Hitlers människoutrotning. Alla tyskar är samma som Hitler. Nej, det skulle ingen säga. För IS är en terrorgrupp, de förföljer och dödar andra muslimer också. IS råkar bara vara muslimer själva. Människor, det är vi allihop.

Så allt jag ber om idag är, låt inte den här dagen leda till fler offer. Offer som inget gjort och som inte har med saken att göra. Snälla, tänk innan ni säger eller gör saker.

Inga kommentarer: