25 april 2017

Sommarlista: 56/100

Jag hittade en list hos Anna (som hittat den hos Elsa Billgren) om sommaren. Just nu snöar det rätt bra utanför mitt fönster så vad är bättre än att drömma om sommar och semestern?
Vad ska du göra på din semester?
Vi har bokat 2 dagar inklusive övernattning på Kolmården i början av sommaren. Vi har ju varit där för två år sedan. John älskade Bamses värld då och är fortfarande stort fan av Bamse så vi tänkte passa på innan han blir för stor. Vi har också bokat en flottfärd på Klarälven med övernattning i stuga. Det är min och mina två syskons (inklusive familjer) present till vår pappa som fyller 70 år. Jag ska också vandra och sova i skogen med min vän Natasha. Det är de stora planerna.

Ska du åka någonstans?
Norrköping är den längsta planerade resan nu. Tänker att vi åker till svärföräldrarna i Ludvika också. Vår familj gillar att semestra i Sverige. Jag är sämst att resa med, speciellt om man åker bil. Gud, vad tråkigt det är.

Hur länge ska du vara ledig?
Jag är lärare och har hela sommarlovet så cirka 7 veckor. OBS, att lärare arbetar 45-timmarsveckor för att jobba in sina lova. För den som fortfarande lever i bubblan att lärare har det så jäkla gött jämt (älskar mitt jobb men tyvärr jobbar de flesta lärare mycket mer än heltid). 

Vad vill du verkligen hinna med?

Träffa folk! Vänner och familj. Sommarledighet är inget att ha om man bara stressar runt för att hinna massa saker. Jag vill ta det lugnt och träffa alla jag tycker om så mycket jag kan. Jag hoppas också på en någorlunda varm sommar så vi kan hänga på stranden mycket, Finns inget bättre än strand, skogssjö och picknick på sommaren.
                     
Vad tror du egentligen att du kommer att göra?
Jag är rätt säker på att jag kommer hålla mig till planen. Bara vädret gör sin del så.


Vad ser du mest fram emot?
Fina kvällar på altanen. Mycket tid i skogen. Kvalitetstid med familjen. Att klippa gräs med en pod i öronen. Äta massor av mjukglass och jordgubbar. Dricka rosé. Grillkvällar. Ha det skönt. Ser mycket fram emot mina vandringar.
                                            

Vad kan gå fel?
Ja, det skulle väl vara om vi är sjuka mycket. Jag är inte sådan som låter regn förstöra semester till exempel och vi planerar heller inte sönder sommaren.


Vem kommer du att vara med?
Calle och John mest. Familjen och vänner, hoppas jag.
                  
Vad kommer du att köpa inför semestern?
Sommarkläder till John eftersom han har växt ur allt. Fasar för det då han vägrar ta på sig det mesta som är nytt. Det dyraste har jag redan köpt. Stor vandringsrygga, liggunderlag, sovsäck och uppblåsbar kudde samt tält.
                                                

Kommer du använda det?
Minst en gång för vandringsgrejerna. Johns sommarkläder, det märks. 


Kommer du bli brun?
Jag har väldigt ljus hy och brukar alltid säga att jag aldrig blir brun. Tittar jag på korten från förra sommaren som inte var så solig hade jag ändå en del färg. Jag får nog färg som smyger sig på och jag blir aldrig riktigt knallbrun. Det känns inte så viktigt faktiskt.
                                              
Vad ska du säga till ditt semester-jag?
Skärp dig och var inte så jäkla lättirriterad (samma som alltid).


Vad kommer du att äta?
Grillad mat. Jättemycket lax och kycklingvingar från grillen. Helt säker på det då vi är typ grillgalningar. Jag kommer också äta massa vattenmelon, jordgubbar och mjukglass.
Vad kommer du att dricka?
Vatten, rosé, öl, kaffe.


Vad kommer göra den här semestern extra bra?
Att John är i en perfekt ålder för att göra saker med. Tillräckligt stor för att kunna göra de roliga sakerna och väldigt härlig att vara med samtidigt som han också är liten nog att tycka mycket om att bara vara med Calle och mig eller andra släktingar. Alltför snart kommer kompisarna ta över så det tänker jag njuta lite extra av.
                             
Vad kommer du ha på dig?
På sommaren älskar jag att ha klänningar. Har redan köpt 5 nya!

Hur kommer du att göra dig illa?
Inget hoppas jag. Myggbett blir det nog en del och säkert anfaller något träd mig när jag klipper gräs igen.
                                           
Vad oroar du dig för?
Har just nu fullt upp med att oroa mig för att allt ska klaffa terminen ut så sommaren känns som en skön oas i framtiden.

Hur kommer du minnas din semester sedan i september?
Förhoppningsvis fin och ganska varm och mysig.

6 kommentarer:

Madelen sa...

Vi va på kolmården förra sommar, två dagar o bodde på safarihotellet! Himla mysigt! :) De behövs nästan två dagar för att man ska orka. Kul o bara kunna strosa runt utan att stressa!

Jag bor också i Ludvika så jag hoppas ni får de trevligt här o att vi bjuder på riktig sommarvärme när nu besöker :)

Johanni Larjanko sa...

Underbar lista! Det påminner mig lite grann om metoden Future Planning som vi använder i bland i projekt och vid seminarier. Där skriver var och en ett brev/lista på saker som skall vara gjorda och sätter det i gömman i sex månader, för att sedan plockas fram och gös igenom. Jag tyckte speciellt om riktningen i listan och i dina svar, allt det positiva. Det verkar som om många stressar extra mycket kring just sommarplanerna. Allt skall hinnas med, allt måste vara perfekt. Att göra en sån här lista och bena ut de olika delarna, samt bestämma sig för att det kommer att gå bra är, tror jag, en bra utgångspunkt! Gillar!.

Dorotea Pettersson sa...

Vilken trevlig lista. Den kanske jag tar och lånar. Jag har inte planerat sommaren än faktiskt. Inte mer än att vi främst kommer hålla till hemma. Har en tanke att våga mig på att inte planera den här sommaren och ta det lite som det kommer.

livet på myra sa...

Vilken härlig lista! Den kanske jag snor, om jag orkar börja blogga igen. :D
Kram

Helena Roth sa...

Låter som en härlig sommar, i mina ögon. Min sommar är ganska öppen - och redan efter förra sommarens semester (en familjetripp till Seattle/Vancouver) så lovade jag mig själv att stanna hemma i sommar, att inte åka utomlands på semester. Vill bara vara. Så det är min ambition helt enkelt!

Emma sa...

Madelene: Ja vi hade två dagar där förra gången och det var ett bra val. :-) Vi brukar ha trevligt i Ludvika så det litar jag på.

Johanni: Det lät som en spännande lista det där. Så får man se om man gjort allt man skrev. Jag är en sucker för listor. Kul att du gillade. Jag tror på att inte sätta för högra krav och att njuta i det lilla. Det är vad som gör livet värt att leva.

Dorotea: Låter väldigt skönt! En sådan sommar hade vi förra sommaren. Vi tog bara dagen som den kom och det var härligt! Sno gärna listan.

Livet på myra: Hoppas du orkar det när du friskat på dig. En lista är ett bra sätt att komma igång tycker jag.

Helena: Ni hade ju en ganska stor resa förra året så förstår att det känns skönt att bara göra inget. Låter som en toppenbra ambition!