24 april 2017

Rutiner, yoga och bönbiffar: 55/100

Jag älskar rutiner!
Jag kan inte säga det nog.
Min kropp mår så mycket bättre av fasta rutiner, man kan bara tänka sig vad mycket gott det gör för barn. Så det var skönt att vara tillbaka på jobbet i dag efter veckans ledighet. Skönt och stressigt eftersom det finns en hel del att "ta tag i" så här när terminslutet närmar sig. John var jätteglad över att komma tillbaka till kompisarna på förskolan även om han var lite svårväckt i morse.

I dag var sista måndagen på min underbara kundaliniyoga och även om jag vet att den kommer tillbaka i höst så kommer jag sakna den. Den yogan har gjort så mycket för mig. Under den långa vilan hade vår lärare med sig en gong (googla) som hon slog på under hela tiden. Man kan inte tro att det är avslappnade när någon slår på en stor metall(?)platta men det var det verkligen. Jag somnade till flera gånger. Och dessa mantran sen. De gör verkligen att man kan vara i sitt eget nu, i sig själv. Så vilsamt.

Well, efter denna vilsamma start på veckan åkte jag hem till Calle som hade lagat ugnspotatis och bönbiffar med coleslaw. Hela den här veckans mat är recept från ica eftersom jag ville testa nya saker. De här bönbiffarna var de godaste vegobiffarna jag någonsin ätit. Så spröda och de liksom smälte i munnen. Ni har rätt, det var ingen barnvänlig mat alls men John fick risgrynsgröt istället. Alla nöjda. 

4 kommentarer:

Ingela sa...

Åh, kundaliniyoga och gong-meditation brukar jag också ägna mig åt. Dessvärre har det varit så mycket uppdrag den här våren för mig så jag har tagit en paus från allt. Måste snart komma igång igen.

Emma sa...

Vad roligt Ingela. Detta är första gången jag just kommit i kontakt med kundaliniyoga och jag älskar det. Hoppas du kan ta upp det snart igen.

Johanni Larjanko sa...

Jag har ännu aldrig prövat yoga, jag har tänkt att det är något man kanske mognar in i. Det fanns en tid då jag misstrodde yoga (och mycket annat) djupt som något newage hokuspokus. Och visst finns det säkert sådant också, men jag ser nu att det var mer en fråga om mina egna fördomar och förutfattade meningar, snarare är något som automatiskt finns i det jag kritiserade. Jag drog alla över en kam, helt enkelt.
Biffarna såg också goda ut, sedan en tid tillbaka är vi nästan helt vegetarianer, barnen tillräckligt stora (och initiativet kom från en av dem). Nya recept och nya kombinationer är något vi nu utforskar, och det är en rolig smakresa!

Emma sa...

Johanni: Jag kan faktiskt förstå att man kan känna som du gjorde. "Nu för tiden" finns det så mycket olika yoga så man behöver ju inte fokusera på dem med mycket meditation i vilket jag tror är den del som uppfattas som flummig. Min yogalärare sa igår att i dagens samhälle kan vi behöva "flummet" i yoga för att stanna upp, fokusera inåt och ta hand om oss själva.

Vad roligt när barnen tar initiativ till vegomat. Här är barnet ännu för kräset och äter helst bara pasta, gröt och pannkakor. Men trägen vinner. Min man är helt vegetarian och själv utesluter jag gärna det röda köttet. Vegetarisk mat innehåller verkligen så mycket mer smaker tycker jag!