22 april 2017

Kemikaliebanta min vandringsutrustning: 53/100

Från och med i dag dra officiellt vandringssäsongen igång igen. Ut i skogen och knata med matsäck, hundar och bästa sällskapet. När ni läser det här är jag förhoppningsvis ute på årets första tur med fint väder och ickehalt hund.
 När man vandrar och man ska bära allt man har med sig på ryggen ska det inte vara tungt. Erfarna vandrar räknar gram och packar så förnuftigt som möjligt. Själv vill jag ha lätta saker som inte är plast eftersom plast är samma som kemikalier för mig. Ofta är t.ex bestick och muggar avsedda för vandringar gjorda i plast som känns både billig och tunn vilket är anledningen till att jag inte vill dricka varmt ur dem. Varma saker i plast värmer upp plasten som då släpper ännu mer kemikalier.

Här är mitt dilemma. Jag har några rostfria matlådor som inte är speciellt tunga. Däremot är det som sagt svårt att hitta muggar och tallrikar i lätta material som inte är plast. De rostfria varianter som finns är ofta väldigt dyra. En annan fördel med plasten är ju att den just är billig. 
Flaskor att bära vatten är ett problem då det inte finns något bra alternativ till plast. Speciellt inte om man ska gå längre turer då man måste kunna bära mycket vatten. Det funkar inte direkt med min sportflaska i glas då. Just nu får det räcka att det som har kontakt med mat och varm dryck är av annat material än plast. Lätt att bära kontra kemikaliefritt i ryggsäcken är mitt dilemma just nu.

2 kommentarer:

Emma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stella Scott sa...

Jag vandrar inte, men förstår ditt problem. Det måste finnas en marknad här för driftig tillverkare.