12 april 2017

En dag kvar till Påsklov: 43/100

Det är flera som jag sett skriva eller prata om vårtrötthet nu. Jonna skriver nästan exakt som jag känner mig. Jag orkar nästan ingenting. Kroppen är som en tung stenbumling och jag vill bara sova hela tiden. Enligt en sömnforskare beror det på att längden på dagen förändras så snabbt och då hinner inte vår biologiska klocka med. 15 procent av Sveriges befolkning känner sig extra trötta och deppiga när våren kommer.

Ja, jag är i alla fall extremt trött. Andra symtom på vårtrötthet kan tydligen vara att man är väldigt sugen på godis (check), har svårt att koncentrera sig (japp), återkommande infektioner såsom förkylningar (har varit förkyld hela vintern men ändå).

Kan man göra det bättre? Ja då, genom att vara ute mycket på dagen, röra på sig, skapa goda rutiner och vara försiktig med alkohol. Pretty much vad jag redan gör, utom att jag inte är ute så mycket på dagen.

MEN! En enda dag kvar och sedan är det Påsklov. Just nu känner jag bara att jag vill ligga i sängen HELA tiden. Inte röra mig en tum och göra ingenting. Det ska vi såklart bekämpa. Jag ska ta promenader, springa något och vara ute mycket. Göra yoga för att bekämpa min axel- och nackproblem. Mysa med John och Calle. Träffa släkt och vänner. Njuta. Dessutom ska jag vila också. Lata mig och ta det lungt.

Inga kommentarer: