21 april 2017

Att upptäcka och återupptäcka böckernas värld tillsammans med sitt barn: 52/100

Vi började väl "läsa" för John när han föddes ungefär. Böckerna är mitt intresse och musiken är Calles så det är tack vare den andre som John får dessa godbitar i livet. Jag (och John numera) älskar att hänga på biblioteket medan Calle helst undviker att gå in där. Jag är helt omusikalisk och ser gärna att det är tyst omkring mig när jag kommer hem. John och Calle spelar och lyssnar gärna tillsammans. Ändå så fint när man kan dela sitt intresse med sitt barn.

Max-böckerna har visserligen sin charm men jag har ändå längtat efter den tid då vi kan läsa lite mer avancerade böcker, speciellt mina egna gamla favoriter. En bok som jag särskilt minns från min uppväxt är Roald Dahls Häxorna. Jag kan fortfarande minnas första gången jag läste den och hur spännande jag tyckte den var.

Nu har inte tänkt att läsa just den för John riktigt än men kunde ändå inte låta bli att låna hem en lite enklare av Roald Dahls böcker vid senaste bibblan-besöket. Mitt magiska finger är inte särskilt lång och inte heller läskig men ganska spännande. Gissa om jag blev överlycklig när John satt som klistrad under hela läsningen. Boken var inte heller längre än att vi kunde läsa den i en sittning. Å, dessa världar som öppnar sig för oss nu! Jag ser framför mig hur vi läser Häxan och Lejonet och senare och Harry Potter-böckerna. Och allt nytt jag själv inte läst än. Det finns ju så mycket bra!!

5 kommentarer:

Annica sa...

Jag har också böcker som största intresset (ja förutom släktforskningen då!) och jag längtar tills mina barn har lite större ro i benen och kan sitta still då vi läser böcker. Som det är nu är det full spring i dem. Haha.. Och borde få in böcker på mer daglig basis även för dem. Det ger så mycket känner jag.

Gunnar Fägersten Novik sa...

Böcker är livet. När jag var liten lockade min farfar mig att läsa bland annat Rudyard Kipling, Mark Twain och Jules Verne, världen var aldrig liten igen.

Emma sa...

Annica: Det är ju så att barn som har föräldrar som läst och pratat om innehållet i böckerna har ett försprång sedan i skolan. Läsförståelse är något som är ett stort problem för dagens elever. Som med allt annat ska man börja tidigt.

Gunnar: Ja, vilka världar som öppnar sig för en när man läser böcker. En del hävdar att det är samma sak med film men jag håller inte alls med där.

Lisa sa...

Jag läser massor, och läste med barnen då de var små med. Alla dessa Walt Disney böcker.
Jag tyckte det var så kul när de blev större och upptäckte Harry Potter! Rejäla böcker som det tar ett tag att klösa sig igenom. :)

Emma sa...

Lisa: Vet inte om jag minns fel men tycker det finns så mycket bättre barnböcker nu än när jag var lite. I dag är många böcker för barn mer medvetet skrivna. Fast såklart, vi har ju de eviga klassikerna också som min son älskar precis som jag gjorde...Alfons, Tummen tittar på natten osv.