17 april 2017

Annandag Påsk:48/100

Jag sov jättedåligt inatt. Ändå känns allt så mycket bättre i dag och jag börjar vända tillbaka till mitt bästa jag. Jag har ju så svårt att bara sitta hemma också, hur välbehövligt det än är. Jag blir ofta sur och deppig av hemmasittande. Det var därför skönt att vi hade lite "komma ut"-planer i dag då. För tredje gången besökte vi Teater Mimulus för att se en av deras föreställningar. Förut har vi varit på showen vid jul men nu var det ju påsk och då var det temat också. John tyckte som vanligt att det var jättekul. Han kunde absolut inte sitta ner och levde sig verkligen in. Vi passade även på att fika och leka i deras lekpark innan. Här är ett foto på tuppen och hönan.
På kvällen var jag även på näst-sista gången på min yoga. Jag blev jätteglad när läraren berättade att det ska bli en fortsättning i höst. I will be there! Jag känner bara att yogan blir en allt större del av mitt liv och gör så himla mycket för mig. Snart kan jag inte leva utan den!

En annan bra sak var att jag och Jack fick till en liten springtur i dag (han haltade inte) och jag körde ett "program" där jag skulle springa 5 min och gå 2 min x 3. Eftersom min kropp inte alls har varit i form på sista tiden har jag inte orkat springa alls och därmed tappat glädjen i den. Men med det här programmet la jag ribban lågt och det var precis vad jag behövde. Löpningen blev aldrig jobbig och jag hade korta delmål i de fem minuterna. Jag får återigen lyssna på kroppen och bygga upp löpningen igen på det här viset. Det känns bra. Programmet plus yoga gör att min kropp får skynda långsamt och bygga upp styrka och energi igen samtidigt som jag hoppas att värk och stelhet ska flyga sin kos helt. Jag accepterar inte att min kropp ska motarbeta mig! Aldrig!

4 kommentarer:

Anna sa...

Skön dag! Jag har i flera år försökt få in yogan i mitt liv, men jag lyckas inte bli riktigt biten.. Tips?

Emma sa...

DU får nog funderar på varför du vill ha yoga i ditt liv om det inte riktigt fastnar. Det finns så många varianter av yoga. För mig handlar det om att bli av med värk, bli smidigare och att finna ett lugn. Det finns ju tyngre yoga som verkligen tränar hela kroppen och så finns det yoga med mycket meditation i som kunaliniyogan jag går på nu. Du får prova vilken form som passar dig bäst.

Ett tips är att använda youtube: "Yoga with Adrian" är en favorit för mig. Du kan börja med nybörjarprogrammen och de kortare programmen som är 15-20 minuter långa. I början kan man känna sig uttråkad då vi är vana vid snabba kast i vår vardag. Yogan är lugn och kräver att man saktar ner en aning.

Gillar du det ändå inte kanske det är något annat just din kropp behöver.

Stella Scott sa...

Jag tränade bikram yoga i ett par år, den passade mig jättebra. Fast sedan tyckte jag att studion var för trång och i förhållande till det höga priset blev inte värt det. Innan det hade jag testat några olika former med ingen av dem passade mig. Så jag tror du har helt rätt Emma, man måste hitta sin egen variant. Det kan ju också vara så att yoga inte i rätt grej helt enkelt. Må vara aldrig så inne just nu. :-)

Emma sa...

Det är ju därför Youtube är så bra, Stella. Helt gratis och man kan träna när det passar. Du har helt rätt i att man inte måste träna yoga. Kanske är det bara något man aldrig kommer att gilla helt enkelt. Det är helt okej det med.