4 mars 2017

Visste du att

#5instagram
Visste du att majoriteten av de tidningar som vänder sig till tjejer och kvinnor handlar om hur de ska göra för att bli finare, vackrare och sexigare. Tidningar som vänder sig till killar och män handlar mestadels om sport, bilar, fiske och jakt.

Visste du att män är huvudpersoner i cirka 75% av alla artiklar i media.

I reklam och tidningsartiklar gestaltas män som starka, aktiva, på språng medan kvinnor ofta är passiva, sitter på huk, kryper ihop eller det värsta, sexualiseras. Även reklam med barn drabbas av det här tyvärr. Ser ni skillnaden i hållning?
Och här. Samma tidning som förmedlar helt olika bilder av mannen och kvinna. Sängkammarblick på tjejerna, naket och en glass som sexig leksak. Männen är stoiska, allvarliga i kostymer.

Även omslagen till tidningen mama och pappa är helt olika. Samma stoiska, ensamma man. Var är barnen? Medan kvinnorna är omgivna av barnen. What?!

Så till sist, något av det värsta inom reklam. Hur tänker man när man gör den här? En gruppvåldtäkt på g. En man håller kvinnan nere som gör motstånd. Andra män står runt och tittar på/väntar på sin tur. Ger mig riktigt otäcka vibbar. Bara den här bilden är nog för att jag aldrig skulle köpa något från Dolce och Gabbana.
 Förstå hur mycket vi påverkas av det här varje dag. Även barnen. Hur ska vi komma runt det egentligen?

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Men fy fan vad vidrig den sista bilden är!! Undrar hur de tänkte..."ja men vi gör så här, gud vilken bra idé!!"

Emma sa...

Ja, den är fruktansvärd!! Det värsta är också att om man googlar lite på Dolce och...så är inte detta den enda. Googlar man sedan på reklam överlag så blir man väldigt nedstämd. Såg en reklam som handlar om donationer och där bilden är en halvnaken tjej med bildtexten: "Enda sättet för dig att komma i henne..." Så jävla vidrigt!