2 mars 2017

The twelve - Justin Cronin

Som jag misstänkte blev det bara en bok läst den här månaden. Jag läste de sista sidorna i del två av Passage-trilogin tack vare sportlovet. Jag har ju läst både del 1 och del 2 tidigare och av The twelve mindes jag skrämmande nog nästan ingenting utom just början och några glimtar ur en del av storyn. Jag minns dessutom den här boken som lite torr och tråkig. Undrar om mitt dåtida jag läste samma bok som mitt nuvarande jag? För nu kunde jag knappt släppa den ur mina händer när upplösningen närmade sig även om jag kan hålla med om att den blir lite långsam i mitten.

I The twelve är världen fortfarande nästan utrotade på människor på grund av de vampyrer som mänskligheten själva tog fram. Man har kommit på att de tolv ursprungliga vampyrerna är "herrar" till alla som de själva skapade och dödar man ursprungsvampyren dör alla de som är kopplade till honom. En jakt uppstår men dessa urfädrer är varken enkla att döda eller att hitta.

Samtidigt har det skapats ett läger av de efterlevande människorna där några halvvampyrer härskar. Lägren påminner väldigt mycket om Gulag-lägren eller förintelse-lägren. Där har även en av våra huvudpersoner hamnat och hon får kontakt med den hemliga grupp som i hemlighet jobbar för att störta lägrets tyranner.

I den här boken pågår minst tre berättelser parallellt och i slutet kopplas de alla samman på ett otroligt spännande sätt. Jag ser verkligen fram emot att läsa den avslutande, och olästa, delen. Men innan dess ska jag nog avrunda med mer lättläst lektyr ett tag. Har minst två böcker att vila hjärnan med från den ibland lite komplicerade engelskan i The twelve, i alla fall när det kommer till armé-snacket.

Inga kommentarer: