21 mars 2017

Rocka sockorna: 21/100

På Downs syndrom-dagen har vi såklart Rockat sockorna för att stå upp för att olikheter är bra! Här är Johns och mina fötter i morse och när vi kom till förskolan var John ganska hypad och frågade kompisarna som inte hade olika strumpor om de glömt vilken dag det var idag. När kompisen sa att han hade glömt sa John: "Jag med men mamma berättade för mig vilken dag det var". Hihi!
På vår skola hade vi gått ett steg längre så all personal bytte stil för en dag. Detta för att trycka på att olikheter är bra och att man får se ut hur man vill samt att vi ville få elevernas uppmärksamhet. Nån hade äkta 70-talskläder, någon mer åt 50-talet och med ordentligt stor ny (men fejkad) tatuering. Vi hade några bönder och en punkrockare. Jag själv hade gått in för "den jag önskar jag var". Zumbainstruktör med färgglada kläder och tofsar och stora örhängen. Knallig rosa ögonskugga för att matcha. Eleverna tyckte det var väldigt roligt.
Vi tittade på Hur många lingon finns det i skogen som är en perfekt film för den här dagen. Vår grupp avslutade efterdiskussionerna med att konstatera att om någon verkligen tror på en kan man gå långt och att alla människor har rätt att göra det de själva vill.
Bra dag!

Inga kommentarer: