9 mars 2017

Överlevnadsstrategier: 9/100

#5inistagram

Ja, hur överlever man all skit? Hur gör man för att inte tappa tron helt på mänskligheten, på män. Det var bara ren tur att jag träffade en man som fått en feministisk uppfostran och gärna diskuterar med mig där jag tycker att det skaver. Ren och skär tur! Jag vet inte om jag hade valt att leva med en man alls om jag vet det jag vet i dag. Eller om jag var en av dem som fick sexuella förfrågningar på internet, dick-pics och annat skit på sociala medier eller dagligen blev kränkt av den man lever med och som säger att han älskar en. Jag hade nog inte valt en man då.

Den frustration jag känner i dag när man ser hur män beter sig, hur jag tappar tron på männen och hur jag bara kämpar än mer för att vår egen son inte ska bli sådan. Hur överlever man i det här samhället? Jag gör det genom att diskutera med vänner som är feminister och väldigt genusmedvetna som jag. Vänner, syster, ett tag var jag med i en bokcirkel med fokus på feminism och genus. När jag får ventilera mina tankar är det som att få en kall dusch när man är olidligt varm, som att få äta när man väntat länge på mat, som att få en mildrande salva på ett riktigt otäckt eksem, som sömn efter många vakna nätter, som att äntligen få kissa när blåsan nästan sprängs. Att ha ett nätverk kring sig, ett systerskap som känner som du, att vara med likasinnade. Vi finner tröst och trygghet i varandra. Det är min bästa överlevnadsstrategi mot patriarkatet. Tillsammans.

Inga kommentarer: