3 mars 2017

Kärlekskneget

#5instagram
Jag drar på med nästa utmaning i 31 dagar av feminism eftersom jag ändå ligger en dag efter. Kärlekskneget handlar det om denna gång. Vad betyder det? Jo, alla kan vi vara överens om att kvinnor överlag arbetar mer hemma än vad män gör. Städar, handlar, diskar mer. Ser mer, tar hand om barnen mer, planerar mer.


Kärlekskneget däremot handlar om det ansvar kvinnor tar för känslor och relationer i relationer med män. Det kan var makar, pappor, brorsor whatever. Kvinnan är den som håller relationen levande, ringer, skickar kort, har med presenter till födelsedagar och så vidare. Många gånger är det vi kvinnor som ser till att även makens relationer med sina familjemedlemmar fungera. Påminner om födelsedagar, presenter. Jag har för övrigt slutat med det. Just i dagarna fyllde makens pappa år och vi var där några dagar innan. Fick han en present av min man? Nej. Är det mitt problem. Nej, min man får ta ansvar för sin egen släkt och sin familjs födelsedagar. Jag har nog med att hålla reda på min sida. Köps det ändå med en blomma eller chokladask någon gång så är det ju jag som gör det förstås. Nästan ALLA mina kvinnliga vänner vittnar om samma sak TROTS att de lever i väldigt jämställda förhållanden.

I relationer med andra manliga släktingar i mitt liv är det för det mesta min lott att hålla kontakten. När jag tröttnar och slutar ringa eller höra av mig regelbundet är det liksom så himla tyst från deras håll. Vet ni vilka ni är? Ja. Har jag skällt och tjatat om detta flera gånger. Ja. Händer något nytt i relationen? Nej. Varför är det egentligen på det här viset då kan man undra?

Jo se, det går nog tillbaka till det jag skrev om i mitt tidigare inlägg om genus. Flickor lär sig att visa känslor och vårda relationer tidigt. Pojkar lär sig att inte visa känslor och att vårda relationer inte är på deras lott.

Jag är ledsen kära män i mitt liv men om ni tycker att jag aldrig ringer eller att vi aldrig ses mer så har jag tröttnat på att ta ansvar för vår relation. Nu är det er tur! Step up!

Inga kommentarer: