2 mars 2017

Jag behöver feminismen: 2/100

#5instagram
Okej, första inlägget i utmaningen 31 dagar av feminism. 
Jag behöver feminism.

Jag behöver feminism för att världen är skev.
Jag behöver feminism för att män fortfarande tar sig stora rättigheter över kvinnor.
Det handlar om allt från att ta mest plats på tunnelbanan genom att skreva med benen, det handlar om att ta sig rätten att kommentera kvinnors utseende eller ställa sig till doms över vad vi har på oss. Det handlar om att tycka det är okej att skicka osmakliga bilder och skriva hotande kommentarer på internet och tro att det leder till sex. Det handlar om att tysta kvinnor i det offentliga rummet och utöva härskartekniker för att få kvinnor att sluta ta plats på jobbet eller i det offentliga rummet. Jag behöver feminism för att män dödar kvinnor för att de tittar åt fel hål, för att kvinnor hålls inspärrade för att de är just kvinnor. För att kvinnor könsstympas och torteras för männens skull. För allt det hemska som män gör mot kvinnor. Allt det jag skrivit och så mycket mer.

Allra mest behöver jag feminismen för att det just nu, i ett av världens mäktigaste länder sitter män och vrider historien bakåt i tiden. De tar bort aborträtten och om kvinnor ska få göra abort ska en man skriva på ett godkännande. De gör kvinnor mer ofria och de ger återigen mer makt åt männen.

Jag behöver feminismen för att känna att jag inte är ensam och för att förstå att vi inte kämpar ensamma. Vi är inte ensamma mot patriarkatet. 

Inga kommentarer: