8 mars 2017

Internationella kvinnodagen: 8/100

#5inistagram

På den internationella kvinnodagen vill jag hylla alla starka mammor till våra ensamkommande ungdomar. Ni skickar iväg er barn från faran, ofta åker de ensamma utan att ni vet om de kommer överleva på vägen eller var de kommer hamna. Ni lever bara på hoppet och om ni inte skickar iväg dem till denna osäkra framtid så kommer de med all säkerhet inte överleva, nu har de i alla fall en chans. Jag kan på intet vis föreställa mig hur det skulle kännas att behöva göra en sådan sak, att utsättas för detta. Jag vill inte ens försöka, det gör för ont. Det enda jag förstår är att man gör allt för sitt barn om det så innebär att man aldrig mer kommer att ses.

Kanske vet dessa mammor inte ens om att deras barn finns välbehållna här hos oss i Sverige. Det är inte alltid möjligt för våra ungdomar att ta kontakt med sina föräldrar när de står på säker mark igen. Kanske har familjen också fått flytt någon annanstans och ingen vet var den andre är.
Antagligen undrar hon och våndas, hoppas varje dag. 

Jag kan inte lova våra ungdomar att ni kommer ses igen. Jag kan bara lova dig, du starka kvinna och mamma, att jag är en av dem som gör allt för att ditt barn ska få en bra framtid här hos oss i Sverige. Jag lovar att försöka göra det bästa jag kan för just ditt barn. Jag önskar att du kunde känna en liten del av det här och kunna andas lite lugnare när du vet att det finns människor här som verkligen bryr sig om ditt barn. Jag önskar av hela mitt hjärta att ni två kommer att ses igen inom en snart framtid på ett tryggt ställe där ni båda kan leva i fred. Det önskar jag dig, det önskar jag alla kvinnor.
Så den här dagen tillägnar jag dig, du starka kvinna, för vem är starkare än den som kan se sitt barn gå för att säkra att hen överlever? Jag vet inte om jag skulle kunna vara så stark. Jag tror inte det.


Inga kommentarer: