15 mars 2017

En annan av mina hjärtefrågor: 15/100

#5inistragram

Integration. Överlag egentligen men främst skulle jag vilja jobba mer för att kvinnor integreras i samhället, får arbete, vänner och hittar sin plats. Redan på högstadiet ser man att det är svårare för de nyanlända tjejerna att "komma in" i gemenskapen. Killarna är mer idrottsintresserade och börjar snabbt med någon idrott på kvällarna. I vårt lilla samhälle är de andra killarna troligtvis med på samma idrott och man lär känna varandra utan att behöva använda språket. Tjejerna blir det svårare för.

De vuxna kvinnorna sliter med barn och hem och får inte alltid studera på SFI till exempel.
De har inte heller arbetat i hemlandet eller fått röra sig fritt ute. De har helt enkelt svårare än männen att komma ut i samhället och umgås med andra.

Jag drömmer om att starta en matlagningsgrupp för kvinnor här hemma i mitt kök. Så kan vi laga mat och förenas runt det även om vi inte pratar samma språk. Byta recept och ha det trevligt. Barnen kan leka tillsammans i vårt stora lekrum. Jag har inte hittat ett bra sätt att göra det än. Men snart.

Inga kommentarer: