10 mars 2017

Buffy the vampire slayer - 20 år i dag: 10/100

I dag för exakt 20 år sedan sändes första avsnittet av Buffy the vampire slayer. Detta måste verkligen uppmärksammas och hyllas. Buffy har alltid varit en favoritserie för mig. Jag minns  när jag tittade på det allra första avsnittet och att jag älskade det direkt, De senaste månader har jag haft sett alla avsnitt en gång till, alla sju säsongerna. Jag är faktiskt på sista säsongen nu och efter den finns Buffy enbart i serieformat. Och jag har första numret efter serien.

Buffy kan inte bara stoltsera med en hel massa vampyrer utan också med ett av tv-seriernas första lesbiska par som vi hittar i Tara och Willow. Jag kommer skriva lite om de avsnitt som jag verkligen minns och vill härmed varna för spoilers. Utan inbördes ordning.
  1. När Buffy och Angel har sex och Angel vaknar upp dagen efter som ond eftersom han förlorar sin själ när han blir lycklig.

    2. Det enda musikaliska avsnittet där alla sjunger hela tiden som heter Once more with feelings.
3. Den galnaste av alla vampyrer Drusilla.

3. När Buffy helt plötsligt får en lillasyster efter några säsonger. Egentligen är hon en nyckel som några munkar placerat hos Buffy i mänsklig form. Detta för att Buffy ska skydda nyckeln mot en hemsk Gud som vill använda nyckeln till att öppna en portal som skulle ge demoner i alla dimensioner fri igång till jorden.

4. När Tara dödas och Willow blir ond.

5. Avsnittet när alla i Sunnydale förvandlas till sina kostymer på Halloween.

6. Avsnittet då nyckeln öppnar portalen mellan världarna och det enda som kan stänga portalen är Summers-blod och Buffy kastar sig i och dör.

7. Ett jätteotäckt avsnitt där Buffy blir stucken av en demon och giftet gör så att hon tror att den riktiga verkligheten är där hon själv sitter inspärrad på ett mentalsjukhus och att hon bara inbillat sig att hon är den utvalde.

8. Avsnittet där Angel är ond och dödar Jenny.

9. När Buffy kommer hem och hittar sin mamma död på soffan.

10. Avsnittet när Buffy och Riley har massor av sex och något demoniskt tar över så de inte kan sluta, hela huset kläs in i törner och de blir nästan tömda på alla sin energi.

Buffy - kommer alltid vara bäst!

Inga kommentarer: