7 mars 2017

Att kvinnofieras

#5inistagram
Att kvinnofieras. Vad betyder det? Jo, att utifrån rådande könsnormer tolkas som kvinna och tillskrivas attribut utifrån det samt behandlas utifrån detta.

Okej, i lördags tittade jag och min man in i bilaffären för att bestämma färg på samt beställa vår nya bil. Efteråt menar min man att jag var ovanligt "på". Och ja, det var jag nog. För första gången (vi har köpt ny bil på samma affär minst 4 ggr) kände jag mig delaktig i samtalet runt bilden, och att min åsikt var lika viktig som min mans. Vi var där en timme och jag var inte uttråkad en enda minut. Varför? Jo, det var första gången säljaren var en kvinna. Hon tittade på mig hela tiden, pratade till och lyssnade på mig. Också. Inte bara på min man. Det jag sa var viktigt och jag hade bra åsikter. Så kände jag. Alla andra gångerna har säljarna varit män. Ridå. 

Sedan kan jag inte låta bli att skriva om "förväntningen" på att jag ska piffa mig, vara snygg och bära smink. Speciellt som jag har väldigt ljusa färger, ljusa ögonbryn och så vidare. Miljontals gånger har jag fått höra att jag inte har något ansikte utan smink och fått frågan varför jag inte färgar mina ögonbryn t.ex. När jag lägger ut sminkade bilder på instagram får jag alltid massor av kommentarer om hur snygg jag är, aldrig på osminkade/ofixade bilder. Jag ser piggare ut med smink, jag är snyggare. Tydligen. Ända tills jag träffade Calle när jag var 22 vågade jag aldrig sova utan smink tillsammans med någon kille av rädsla för att han skulle se mitt fula, osminkade ansikte. 
Kvinnor ska ju göra sig så snygga vi bara kan så vi kan behaga männen. Utan smink är vi fula.

När vi lärare på skolan ska ha någon match mot eleverna (välj sport) kan det hända att någon kvinna antyder att vi inte vill vara med. Då skriker jag alltid "Joho det vill vi" jättehögt. Jag vägrar att kvinnofieras och stoppas i fack. Där stannar jag aldrig. 

Inga kommentarer: