20 februari 2017

Godaste kycklinggrytan

Gjorde så himla god mat i dag alltså så jag måste bara dokumentera den! Jag glömde ta en bild när vi åt (jag åt ju) så bilden blir från tidningen jag hittade receptet i. Ganska sann bild för det såg faktiskt ut nästan precis sådär förutom att vi hade ett lite mörkare bröd. Såhär var receptet:

Kycklinggryta med tomat och persiljeyoghurt; 4 pers

600 gram kycklinglårfilé (jag använde vanlig för det hade jag hemma)
1 gul lök
1/2 purjolök
2 paprikor
1/2 dl tomatpuré
1 msk paprikapulver
1 tsk mald spiskummin
2+1 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater (400 g)
hönsbuljongtärningar (använde grönsaksbuljong)
1 kruka bladpersilja
2 dl turkisk yoghurt
olivolja
salt, svartpeppar
Bröd

1. Skär kycklingen i mindre bitar. Skala och finhacka löken. Ansa och strimla purjolöken. Skala alla vitlöksklyftor. Kärna ur och tärna paprikorna.

2. Bryn kycklingen i stekpanna i olja i ca 4 min. Tillsätt lök och purjolök och låt fräsa i 2 min. Rör ner tomatpuré, paprikapulver, spiskummin, 1 tsk salt och 2 krm peppar. Pressa i 2 vitlöksklyftor. Lägg över allt i en gryta. Koka ur stekpannan med 4 dl vatten och häll i grytan.

3. Rör i paprikan och tillsätt krossade tomater och buljongtärningar. Låt småkoka under lock på medelvärme ca 20 min.

4. Finhacka persiljan och rör ihop hälften med yoghurten. Skala och pressa i 1 vitlöksklyfta och krydda med 2 krm salt.

5. Strö resterande persilja över grytan. Servera med persiljeyoghurt och bröd.

Verkligen verkligen gott! Som vegetariskt alternativ till Calle bytte jag kycklingen mot quornfärs och tog bort vitlöken eftersom han inte tål den. Hade heller inte i vitlök i yoghurten. John fick pasta till och en kycklingbit. Den biten åt han för ovanlighetens skull så det måste ha varit gott!

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Tack för recept-tips. Känns som vi bara äter samma mat heela tiden. I veckan provade vi zucchini-lasagne, det var en ny rätt som kommer göra fler gånger.
Kram

livet på myra sa...

Tack för recept-tips. Känns som vi bara äter samma mat heela tiden. I veckan provade vi zucchini-lasagne, det var en ny rätt som kommer göra fler gånger.
Kram