21 februari 2017

Ett ministeg åt rätt håll?

När det här kom i måndags kunde jag inte annat än glädja mig.


Migrationsverket erkänner indirekt att deras egna bedömningar inte är särskilt rättssäkra. Tråkigt för ungdomar som redan blivit bedömda och tillbakaskickade dock. Det är ändå ett litet steg framåt, mot det Sverige som återigen ska bli ett samhälle som värnar om människor. Ett samhälle där ungdomar inte behöver ta sitt liv i ren skräck för att bli skickade in i en säker död. I dag hörde jag att Centerpartiet går på samma linje och vill frysa utvisningarna av ensamkommande ungdomar som fått sin ålder uppskriven. Detta tills de kan få en säkrare prövning. Några delstater i Tyskland stoppade alla utvisningar av afghaner eftersom läget i Afghanistan inte var tillräckligt säkert. UD avråder alla att ens åka dit, nyligen blev flera människor ur Röda Korset dödade där, varför anser Sverige att vi kan ha en annan åsikt. Bryr vi oss inte? Kanske, förhoppningsvis, är den nya medicinska åldersbedömningen det första lilla steget åt rätt håll. Fy fan vad jag ska fira den dag alla mina ledsna, rädda, underbara, kämpade afghanska ungdomar får stanna här. Så mycket ska jag fira!!



Inga kommentarer: