1 januari 2017

Tankar inför 2017

Nyårslöften, nej det har jag inga. Däremot har man ju tankar på hur man vill vara och vad man vill göra med sitt liv. Några utmaningar jag ser fram emot 2017 har jag ju redan skrivit om.

Inför 2016 hade jag bara två saker jag ville göra eller bli bättre på. Det ena var att jag ville träna 3-4 pass i veckan. Jag har inte fört någon statistik men jag tror att jag höll det. På våren blev det nog mycket mer än det med tanke på att jag sprang och cyklade mycket.

Dessutom ville jag slänga mindre mat - både för miljön och ekonomins skull. Detta är något vi blivit mycket bättre på. Dels genom att planera maten en vecka i förväg och bara köpa det vi behövde (vi hade ju icas matkasse ett tag) och dels för att vi planerat utifrån de rester som finns i kylen.

Inför 2017 har jag några områden jag vill hålla kvar eller bli bättre på.

*Jag vill vara närvarande i min föräldraroll och även som partner till Calle. Ett steg är att lägga bort mobilen när man kommer hem. Ett annat är att vara lugn och förklarade i konflikter (försöka duger).

*Miljömässigt vill jag göra fler kloka val och bidra till att vår jord finns kvar för kommande generationer. Inte slänga mat och att banta bort en bil är steg i rätt riktning som vi redan gjort men jag vill fortsätta att göra mer. Äta mer ekologiskt är en del i det hela.

*Jag vill vara en del av ett samhälle som är tolerant, medmänskligt och mångfaldigt. Jag kommer göra det jag kan för att dra mitt strå till stacken.

*Jag vill fortsätta träna 3-4 gånger i veckan. Kondition varvat med styrka. För att jag mår bättre, blir piggare och kommer ha bättre levnadsstandard senare i livet.

*Jag ska vara snäll mot mig själv och ta hand om mig själv. Sova, ge mig tid för återhämtning och energipåfyllning.

*När jag gjorde årssammanfattningen igår insåg jag (igen) hur roligt det är att ha bloggen att kunna gå tillbaka till och se vad vi har gjort. Många gånger tänker jag att det är så meningslöst att skriva eftersom ingen läser ändå. Men jag läser ju! Och kanske John i framtiden. Och kanske eventuella barnbarn. Vilken guldgruva att ha. Jag såg också att jag tyckte det var väldigt tråkigt de månader jag inte skrivit så mycket. Jag ville veta mer! Vad gjorde vi! Jag minns ju inte allt! Så en annan sak är väl att jag ska blogga mer. För min egen skull.

Så när 2018 börjar vill jag kunna titta tillbaka på dessa punkter och se att jag har gjort något litet för att jobba mot varje sak.

4 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Jag läser också! Hoppas att ditt 2017 blir allt du önskar! Kram

Anonym sa...

Jag läser också, men jag är dålig på att kommentera, Kram! Mams

livet på myra sa...

Vilka fina mål du satt! Jag tänkte samma när jag gick igenom arkivet,det var en månad som jag inte hade skrivit så mycket "personligt", och vad jag tyckte det va tråkigt!! Ibland kan jag faktiskt fastna i min egen blogg. :D Titta på gamla bilder på Liv, på allt vi gjort med huset och andra roliga saker vi gjort. Så trots att kommentarerna lyser med sin frånvaro så fortsätter jag med bloggen. Dels för min egen skull men också för de som tittar in, det är ju ändå några stycken varje dag och det måste ju betyda att det intresserar nån. :D
Kram

Emma sa...

Nä men! Tre kommentarer minsann. Det var längesedan.

Livet på myra: Så gör jag med. Tycker det är superkul att titta tillbaka på vad vi gjorde förra året eller förrförra året samma månad. Man glömmer ju så lätt. Och som sagt så hoppas jag att det ska vara ett fint tidsdokument för John när han växer upp. Anledning till att jag också försöker fokusera på det positiva för det mesta.

Kram alla tre!