21 januari 2017

Lördagsnedslag

Den här lördagen har varit väldigt fin.
Vi började med en lång frukost framför tv:n. Här i huset äter vi allt oftare frukost framför tv:n när det är helg eller ledigt. Dels äter John, som inte är en frukostperson, bättre när vi tittar på tv samtidigt. Dels är det väldigt skönt att sitta och sörpla kaffe länge tillsammans med en bok som är det val jag gör vid dessa frukostar. En skön start på helgen helt enkelt.
                   Trummande Gubben Bomans foto.
Lite senare på förmiddagen gick jag en promenad med Jack. Det blev närmare fem kilometer och jag ångrade faktiskt att jag vek av in på elljusspåret. Det var glasklart av is i närmare två kilometer. Livsfarligt! Och det var verkligen tur att man kunde gå på gräset på sidan. Dock var det väldigt vackert med solen som speglade sig i allt det isblå.
             
Hemma tyckte John det var väldigt spännande när Calle var uppe på vinden och grejade med ventilationen. Han hade gärna hängt på och klättrat längst upp på stegen. Det var bara de nojiga föräldrarna som satte stopp för de klättringsförsöken. John gillade inte detta och när vi gick in tillsammans för att laga lunch blev det lite väl tyst här inne. John hade nämligen tagit på alla kläder igen och gått ut utan min vetskap. Sabla unge! Calle var ju ute men ändå!
På eftermiddagen åkte vi till Dömlebacken för Johns första bekantskap med sina slalomskidor. Eftersom det var första gången ville vi mest ge John en positiv upplevelse utan krav på att han skulle göra något. Oväntat nog var han väldigt peppad och ville direkt till barnbacken för att prova. Vi introducerade ingen lift utan knatade bara upp en meter så han fick prova att ploga sig ner. John tyckte visst det var jättekul och skrek: "Släpp mig, pappa" till Calle. Han ville också åka med mig upp i den stora backen men det tyckte jag vi kunde vänta med ett tag. Efter fika var John trött så Calle och John åkte och handlade medan jag fick chans att åka in mina skidor.
Jag är ringrostig som få eftersom jag åkte slalom en gång för två år sedan och innan det har jag inte åkt sedan gymnasiet. Första åkte kändes läskigt och instabilt men efter ett tag började det komma tillbaka till mig och jag vågade öka farten och fokusera på att hålla ihop skidorna. Efter 40 minuter var jag rejält trött i ben och vader så när Calle och John kom tillbaka var jag redo att åka hem.
Dock var det fantastiskt roligt och jag hoppas kunna åka många flera gånger innan vintern är slut. Det är ju lyx att ha en såpass enkel backe så nära och lättillgängligt. Ser verkligen fram emot vecka 6 också då jag ska gå på skidskola för vuxna!

Jag var väldigt öm i kroppen efter denna slalomdebut så när vi kom hem tittade Calle och John på hockey och käkade upp allt lördagsgodis så då passade jag på att ta ett riktigt hett bad. Och läste Flickan och skammen. Den handlar om kvinnors sexualitet och hur den genom alla tider använts mot oss. Slutshaming och hur tjejers sexualitet skapar horstämplar och dåligt rykte medan killar får högre status av detsamma. En viktig, hemsk bok! Det värsta är att vi inte kommit längre! Alla, alla borde läsa!
När jag, mosig som få, drog mig upp ur badet var det dags att laga middag. Vi åt nachokyckling som är ett supergott alternativ till den vanliga tacosen. Väldig lenkelt att göra rätten vegetarisk är det också, bara att byta ut kycklingen mot quornbitar.
På trean hade Calle sett att det skulle gå en barnfilm som hette Turbo som handlade om en snigel som ville vara en racerbil. Perfekt film till John, tänkte han och så var en filmkväll född. Dessutom hade han helt rätt. Det var en jättebra film som John älskade. Efter filmen var klockan nio och John somnade på två röda eftersom han var jättetrött en timme efter ordinarie läggtid. Nu är det egentid för de vuxna och vi får väl se hur länge vi håller ut eller vem som somnar i soffan först. Så avtackar vi en härlig lördag!

Inga kommentarer: