29 januari 2017

Aktiv dag

Det blev en riktigt aktiv söndag det här. Jag som nästan har krupit ur skinnet på grund av veckans påtvingade stillhet med vab och förkylning kände väl bara att det fick vara nog nu. Får jag inte träna och röra på mig blir mitt humör verkligt lågt. Det drabbar alla i min närhet och inte minst min familj då.

Så att åka skridskor nästan en timme med John, gå 5 km med Jack och åka 7 km längdskidor tillsammans med Natasha var som balsam för mig själ. Det sistnämnda något jag verkligen längtat efter men eftersom snön vägrar infinna sig just här fick vi åka 6 km till Kalhyttan som ligger i Filipstad för att hitta åkbara spår. Det var verkligen härligt trots att jag först var livrädd för backarna. Andra varvet var jag dock betydligt modigare och kände att jag hade kontroll över farten och skidorna. Kan tro att det kommer stå mer att läsa om detta på mammorpavift.wordpress.com snart.

Men oj! Vad mycket teknikträning jag behöver! Kände mig som en långsam säl eller något. Dock är det ju bara kvantitet som gäller för att träna upp den rätta takten, och kanske en tränare som står och skriker på en. Finns det skid-PT? Hur jag ska få till mycket skidåkning i denna snölösa del av Sverige vet jag däremot inte. Vi ska ju också göra ica-klassikerns sista utmaning just nu - 9 mil på skidor på sex veckor. Nä, jag inser att det inte kommer hinnas. Det vore ju ändå roligt om man kom halvvägs eller något.

Jag var riktigt trött och mör i kroppen när jag kom hem. Men trött på ett härligt vis, som när man andats mycket frisk luft och rört på sig mycket. Framöver blir det istället några veckor på slalomskidorna, sedan får vi se hur det går med vidare längdträning.

Inga kommentarer: