31 januari 2017

2 x apokalyps

Eftersom jag saknar min bokblogg men inte orkar hållas med en renodlad sådan just nu så kommer jag skriva lite om böcker här istället. Till och från. I början av januari var jag i läs-mode och planerade att hinna läsa massor! Massor utifrån mitt perspektiv i alla fall. Förvånande nog hann jag faktiskt med att läsa alla böcker på listan utom en.

Gillar man böcker som handlar om apokalypsen och att hela världen går under ska man absolut läsa The Passage eller Flickan från ingenstans som den heter översatt till svenska. En ganska dålig översättning och ändring av titel om man frågar mig. Detta är första delen i en trilogi där varje del publicerats med flera års mellanrum. Nu har sista delen äntligen kommit ut men då fick jag ta och läsa om de andra två böckerna för att få koll på helheten.

The Passage handlar i alla fall om människors storhetsvansinne. Några forskare hittar en grupp superstarka, supersnabba individer i mörkaste djungeln. De verkar dessutom bära på ett smittsamt virus som gör folk helt galna. Innan nästan alla forskare dör hinner man få med sig några prover (antar jag) från dessa som sedan används för att få fram ett virus som injiceras och testa på fångar som väntar på sitt dödsstraff. De första försöksoffren förvandlas till supersnabba och superstarka vampyrer med mindcontrol. Viruset modifieras och ges också till en, vad man tror är, föräldralös flicka. I samma veva släpps alla de nu omänskliga vampyrerna ut och utplånar snabbt mänskligheten. Resten av boken handlar sedan om världen nästan 100 år senare, hur några grupper människor överlevt och vad som väntar dem. Superbra bok!
Ensam kvar är en lite nyare bok som handlar om deltagarna i en överlevnadsdokusåpa. En grupp människor är utvalda för att underhålla på bästa sändningstid genom att tävla mot varandra i något som liknar en värre variant av Expedition Robinson. De är mitt i skogen med kameror som bevakar dem dygnet runt. Samtidigt bryter ett dödligt virus ut som utplånar större delen av mänskligheten. Detta vet dock inte deltagarna i dokusåpan utan tror att de ska fortsätta programmet i den värld som nu gått under.

Jag gillade den här boken mycket även om jag också stör mig på den ju mer jag närmar mig slutet. Huvudpersonen kan verka lite väl blåögd och verklighetsfrånvänd. Man tröttnar snabbt på hennes nästan overkliga bortförklaringar till att det hon ser fortfarande ska kunna relateras till tv-inspelningen. Självklart gör hon några hemska saker utifrån detta vilket även ger mig ångest. Helt klart läsvärd bok dock.

Inga kommentarer: