18 december 2016

Storstädardag

Söndag. Något (fråga mig inte vad) gick fel i morse vid påklädningen så John kunde absolut inte välja byxor. "Inga duger" ropar han gråtandes. I 50 minuter. Det går inte att bryta och inga belöningssystem hjälper. Inga övertalningar, inget lirk, inte ens hot (!). Något är bara fel. När det väl släpper är han glad som en lärka och allt är försvunnet. Jag är dock både irriterad och ledsen efter 50 minuters tjafs och skrik. Vi missade i alla fall avslutningen på skridskorna på grund av det där. I stället började jag storstäda redan nio i morse och var väl klar runt sju ikväll. Då har jag inte städat konstant utan suttit i telefonen några gånger, fikat, vilat i soffan med Jack osv. Men ändå. Huset blänker och det var en storstädning som behövdes. Det var väldigt längesedan vi verkligen gick igenom allt så ordentligt.

Dagens roligaste var ändå att John lekte med grannbarnet Ebbe-Lo. Vi skulle grilla korv till lunch eftersom solen faktiskt sken och eftersom barnet redan var här (och sugen på kortv) passade vi på att bjuda hit hela familjen på "korvparty" som John sa. Mysigt, trevligt och spontant.

Eftersom det luktar såpa i hela huset, granen är klädd, klappar köpta och så vidare känns det som att julen och släkten kan få komma nu. Jag ser mycket fram emot både den här julen och ledigheten. Lite mer snö kan man ju kanske också få önska sig. (Drömmer om att ta fram längdskidorna under lovet)

Inga kommentarer: