4 december 2016

Söndagsbabbel

Söndagskväll och det är ganska fridfullt i det Bomanska hemmet. John leker med en av sina bästisar från förskolan och jag passar på att läsa litteratur relaterat till mitt yrke. Tända ljus och äta pepparkakor. Helgen har varit finfin överlag. I går fick jag först sovmorgon till tio (ovant och det gjorde mig helt groggy resten av dagen). På eftermiddagen var vi på Mariebergsskogens julmarknad. Kanske inte den bästa av julmarknader men John åkte med tåget och blev överlycklig över förstorningsglaset som var ett fiskdammspris så det var ändå värt det. Hemma tittade vi på hockey och jag tog ett värmande bad eftersom jag kände mig lite nerkyld efter julmarknaden. Jag var trött och sliten så jag somnade före tio.

Den här söndagen började som vanligt med "Lek på is". John åkte varv på varv i hinderbanan utan stöd och gick över hindren utan att ramla på andra sidan. Glad och nöjd hela tiden. Det var nog första gången han inte surade ur en gång under hela timmen. När vi var hemma igen gick jag en promenad med Jack medan Calle och John testade föret i vår pulkabacke. Och visst gick det att åka trots tunt snölager. I alla fall med stjärtlapp. Jag längtar dock efter mycket mer snö så man verkligen kan åka pulka, bob och såklart skidor.

En bra sak är att John gillar att dammsuga huset. Han kan gå runt hur länge som helst och de flesta ställena blir i alla fall renare. Jag tänker utnyttja detta så länge det nu varar. Så nu har vi fint och städat inför veckan. Skönt då jag inte lagt två strån i kors vad gäller städning den här helgen. Sparar mig till julstädningen. Vi har också påbörjat ett pepparkakshus-bygge som vi får se om vi hinner färdigt  med ikväll. I år sträckte jag mig till att köpa en färdig sats, det är ju annars supersvårt att grädda pepparkakshus. Jag hade även tänkt sätta ihop det med limpistolen men John vill gärna äta det sedan så får försöka få till det med florsocker och vatten. Huvudsaken barnet blir nöjd så får det se ut hur som helst, det sköna med att pyssla tillsammans med barn. Kraven behöver inte vara speciellt höga och det viktiga är den mysiga stunden man får tillsammans.

 Även denna kväll lä deta bli tidigt i säng eftersom jag ska åka tur och retur till Stockholm i morgon för några föreläsningar om litteracitet. Det var så krångligt med tåg och tunnelbana så bestämde mig till slut att ta bilen. Jag ser fram emot en spännande måndag.

Inga kommentarer: