8 december 2016

Julstress?

Det är lite dåligt planerat detta att julen alltid infaller i slutet på året tycker jag. För i slutet av året/terminen är jag alltid trött så jag är golvad. När jag blir så trött har jag inte lust med något och jag kokongar in mig och blir rätt osocial också. Det passar ju jättebra att det kommer en supersocial högtid då va! Ja, gnälla går ju men har åtminstone prickat av några måsten i dag då nästan alla julklappar är handlade samt lucialinnet till Johns lussning är inhandlad. Just den där lussningen är dock något jag verkligen ser fram emot. John är bland de äldsta på förskolan nu och inte alls lika blyg som han varit förr så jag hoppas att han ska vara väldigt delaktig i år (förra året satt han med ryggen mot oss, helt tyst och pillade med en intressant väggbit eller något). Dessutom går han runt här hemma och sjunger på julsånger så högt det bara går. Jag smygkikade också på lussebullarna som barnen bakat i dag. Dem bjuder de sedan oss föräldrar på. Jag tycker det är rätt fantastiskt att pedagogerna tar sig tid att baka med barnen. Så jag ser verkligen fram emot tisdag och barnens luciatåg.

Annars finns det ju en del man kan göra för att minska på alla "måsten" till jul. Till exempel:

*Inte köpa julklappar till alla vuxna utan köpa ett paket var och sedan lotta ut dem så alla får ett paket var i alla fall. Beloppet ska inte vara stort, då blir det roligare att klura ut något bra som ska passa alla.
*Ha knytkalas. Firar man hemma hos sig själv är det ju ganska onödigt att värdarna står och lagar alla maten.
*Inte städa ihjäl sig. Det är ändå ingen som märker om man inte dragit fram kylskåpet.
*Inte baka och göra massa godis till julaftonen. Det är ingen som orkar äta upp dem ändå.

Och självklart ska jag följa mina egna råd. Speciellt det där med städningen. Det kommer ändå vara stökigt efter fem minuter när huset är fullt med folk, gran och presentpapper. Bara tomten kommer blir säkert alla glada.

Inga kommentarer: