5 december 2016

På tur aldrig sur

I dag är jag i Stockholm på Mötesplats sfi lett av Skolverket. Sfi säger den insatte, men du jobbar ju inte med vuxna! Nä, just det men jag jobbar med illitterata, analfabeter. Den här mötesplatsen handlar om just de eleverna och jag hoppas få med mig mycket matnyttigt härifrån. Vi har just käkat supergod lunch bestående av stekt ris, kyckling och currysås. Så nu är jag mätt och sömning och laddar med kaffe inför de tre återstående seminarierna. Vilka ska bli väldigt spännande.
Jag bestämde mig för att köra hit över dagen och är rätt stolt över att ha klarat mig hit. Detta trots felkörning men jag ser det som att jag tränar mig på körning med mer intensiv trafik. Bilen har jag ställt i ett stort garage så jag hoppas verkligen jag hittar den sedan när jag ska hem igen.

P.S: Hemma igen fick jag redigera dokumentet. Men först skrattade jag åt hur konstigt det blev med alla autokorrekt. Som uppdatering blev eftermiddagen en stor besvikelse. Ett tips vad gäller att använda digitala resurser var liksom att bildgoogla! Vem kan inte bildgoogla liksom! Blev också rädd för sfi-undervisningens framtid när lärarna runt mitt bord rapade upp gamla klyschor som jag trodde var utplånad tack vare forskning nu (och inte många var utbildade?), tex att man inte ska få använda sitt modersmål i klassrummet eller att de inte ska få översätta ord?? På vägen hem hamnade jag i en lång kö på grund av en olycka. Minst 40 minuter satt jag där och krypkörde. Mest bortslösade dagen på länge. Hoppas dock att 3 av de tipsen som faktiskt var bra ändå ska vara värt det. Men skit samma, ingen idé att älta. Nya tag i morgon. Ut på tur rätt så sur.

Inga kommentarer: