24 oktober 2016

Mot en kemikaliefri städning

Den här veckan började med vab. John blev hes och konstig redan i går kväll så när han vaknade i morse och fortfarande lät hes + förkyld och dessutom var ledsen och inte ville gå upp så bestämde vi att det var läge att stanna hemma idag. Ganska perfekt tajming för jag hade en nästan sömnlös natt i natt. Första på länge så det får man ändå se som positivt. Det var extra skönt att kunna krypa ner i sängen då och slumra nån timme till.

Regnet står som spön i backen och det är allmänt höstmysigt. Vi spelar spel, tittar på tv och spelar tv-spel. Tänder ljus. Dricker te. Dessutom har jag varit duktig och moppat golv samt städat ugnen (aja, den är självrengörande men nån ska väl ändå trycka på knappen och torka ur ibland).

Helt oombedd ska ni nu få två av mina bästa husmorstips. Alltså, kemikaliefria städtips. Det kan man inte få för mycket av. Vi städar nästan bara med sopa nu för tiden och jag tycker andra rengöringsmedel luktar så starkt så jag får ont i nästan. Dessutom får allt en klibbig yta av kemikalier så det går bort.Bakpulver och ättika kan man också använda till det mesta i hushållet. Ättika är en expert på att ta bort lukter så det använder jag på kläder som börjat lukta lite unket eller träningskläder man inte riktigt får bort svettlukten ur. En liter vatten och en matsked ättika tror jag fördelningen är ungefär. Sedan får kläderna ligga i blöt några timmar och så tvättar man som vanligt. Lukten är borta! Bakpulver klarar svåra ingrodda matrester mycket bra. Rengöring av ugnsgaller, i diskhon eller en bränd kastrull är inge match. Täck området med bakpulver. Blöt upp pulvret med lite vatten tills allt fräser. Sedan kan det gott ligga ett tag. Skölj eller skrubba lite med en svamp. Funkar dessutom avsevärt mycket bättre än till exempel svinto och man slipper som sagt kemikalierna. Hur äckligt klibbiga blir liksom inte händerna efter att man skrubbat en kastrull med svinto!? Blä!

Inga kommentarer: