23 oktober 2016

Mitt vanliga söndagsinlägg

Jo ra. Så här kommer mitt vanliga söndagsinlägg och resumé av veckan. Jag vill alltid skriva fler inlägg men veckorna går så rasande fort och efter tisdagen är jag så rasande trött. Och så prioriterar jag andra saker såklart.
Det är så fantastiskt att följa ett barns utveckling på nära håll. Inte minst är varje ålder en ny utmaning, nya roligheter och det är väldigt stor skillnad från det ena året till det andra. Där 4-åringen var tvärtemot, arg och frustrerad är femåringen (ganska) lugn, oftast väldigt glad och hjälpsam. Som häromdagen, jag var uppe och gjorde mig klar på morgonen, säkert 15 minuter före mig gick John ner. En gång ropande han "Är du klar snart?". Bara en. När jag kom ner låg han på hallgolvet, fullt påklädd och väntade på att jag skulle öppna dörren så vi kunde gå. Samma sak andra dagar. Han tar på kläderna och tar sin saker och bara går. Kan verka normalt för andra men sedan John kunde ta på sig kläderna själv har vi lirkat, bönat, hotat. En hel vinter fick vi på honom kläderna genom att VARJE DAG säga "Du får INTE ta på kläderna". I onsdags var det dags för sista besöket på BVC. Förra året vägrade John allt, lirkade oss igenom det mesta men hörselkontrollen vägrade han två gånger. Jag var lite nervös för denna gång eftersom jag visste spruta skulle tas också. Vägrar han så vägrar han liksom. Men, hörseltestet utfördes som han aldrig gjort annat. Vägning och mätning, inga problem. Han tog sprutan utan ens ett "aj". Så glad över att veta vad det var nu så han alltid kunde ta sprutor utan problem. I dag har vi myst och läst böcker större delen av dagen. Jag njuter. Det är rätt fantastiskt just nu. Så lycklig att vara mamma till detta lilla mystroll (även i motgångar såklart men ibland är det skönt när det bara flyter på också).  

Inga kommentarer: