16 oktober 2016

Helg, vardag, helg

Det är väl så livet ser ut just nu. Vardag med mestadels jobb och allt vad det innebär. Effektiv kvalitetstid med familjen, ofta dödligt trött, träning, middagar och netflix. Helgerna booztar vi med energi och jompatid varvat med annat roligt. Förra helgen åkte vi till exempel till Johns farmor och farfar på landet. Föräldrarna fick massa tid att ligga och slöa i soffan medan barnet hade urkul med farmor, farfar och Gholam. Jack levde fritt och Calle och jag passade på att åka till Borlänge själva för att handla lite vinterkläder. Check på den helgen.
 Så var det vardag igen med sina ups and downs. Härligt, intensivt och bitvis ganska ledsamt och sorgligt. Inte minst för att nya asyllagar och ett allmänt hårdare klimat i världen gör livet oerhört svårt för många människor. Jag kan både känna lycka och sorg över hur bra vi har det! Det betyder inte att vi i de rika länderna inte kan göra mer. Och jag försöker litegrann att göra mer just nu.

Utmattad som vanligt när fredagen kom men jag hade det positiva målet att jag och Natasha skulle åka till Kristinehamn och dansa med de som startat Jallabina. Vilket är en arabisk variant på zumba! Himla kul! Och roligast av allt var mini-roadtrip med Natasha som jag inte sett på minst en månad! Så bra start på helgen! Halv tio var jag hemma, duschade och ramlade i säng! Lycklig!

På lördagen hade vi planerat sovmorgon. John tyckte sovmorgon innebar att vakna tjugo i sex. Aja, han tittade på tv några timmar så jag halvsov mig till en sovmorgon i alla fall. Större delen av dagen ägnades åt storstädning. Vi storstädar nästan aldrig utan håller det flytande med lite puts här och där. Någon gång i halvåret får man ändå bjuda till. Speciellt tvättstugan var väldigt ingrodd så nu är det ljuvligt att gå in i den med den nystädade doften i nästan. Tänker njuta eftersom det troligtvis gror igen snart igen!  Jag gick nästan en mil med Jack och så var det hockey, matlagning och serier framför tv:n.

 Det bästa med söndagar just nu är "Lek på is". Jag åker skridskor med John och detta är hans andra gång. Vi började passet med att bryta ihop lite innan vi, som vanligt, kunde få med vår son på noterna med lite skojande och "du får absolut inte åka skridskor för att...". En mysig timme som resulterade i att Calle och John åkte in till stan för att köpa hockeyhandskar till John. De var så himla glada över detta båda två så jag lät dem hållas. Jag gick en söndagspromenad som slutade på 4km. Lunch och sedan kom mamma med annan farmor och barnbarn (barndomsväns mamma och son) och hälsade på. John hade aldrig träffat detta barn och var rätt nervös innan. Han fick gömma sig under soffan och bara prata med mormor en halvtimme så lekte barnen som de aldrig gjort förr. Jag tycker det är viktigt att ge utrymme för barns känslor och inte bara säga "skärp dig nu". Det kan ju vara superjobbigt för oss vuxna att träffa nya människor så hur ska det inte vara för blyga barn som inte har tillgång till vuxnas rationella tänkande?
Jag avslutar söndagskvällen med yoga och ett bad i vårt härliga badkar. Så laddar man sig för en ny vecka på bästa sätt enligt mig. Sov gott!

Inga kommentarer: