8 september 2016

Jag sover!

Nu ska man väl inte ropa HEJ men *pepparpeppar*, den här veckan har jag sovit alla nätter utan att vara sömnlös en enda gång! Inte sker det av sig själv inte utan jag har noga utfört mina yogaövningar både morgon och kväll. Kvällsyogan är bäst. Jag har hittat en avslappningsyoga på 20 minuter som verkligen passar. Jag tänder ljus och efteråt är jag sömnig och redo för sängen. I går slumrade jag till och med till flera gånger under avslappningen. På morgonen gör jag en morgonyoga för att väcka kroppen vilket gör att jag känner mig piggar överlag hela dagen. Som bonus blir jag också smidigare. Jag överraskade mig själv på pumppasset igår genom att nå golvet med fingertopparna med nästa raka benen (under stretchen ifall nån undrar). Det har jag aldrig klarat utan nått som längst i jämnhöjd med nedre partiet av vaderna. Jag hade också grymt ont i axlar och nacke förra veckan. Det är helt borta. Jag törs aldrig sluta med yoga, det kan jag lova!

En annan sak är att jag inte heller stressar i säng. Det värsta man kan göra är att känna sig stressad för att gå och lägga sig och sedan komma i säng med känslan att "jag måste sova" fast man kanske egentligen inte är redo. Ond cirkel tror jag. Istället känner jag in kroppen och försöker varva ner längre. Sitter och tittar på serier om det känns bäst. Dricker te utan koffein och lägger mig när jag är redo. Jag läste någonstans att man inte kan täcka upp för sömlösa nätter genom att sova längre nästa natt utan att kroppen istället kompenserar genom att sova djupare. Så nu sover jag i snitt 6 timmar varje natt och jag mår definitivt bättre än förra veckan.

Jag får heller inte välja bort träning när jag är för trött. Det har jag om och om igen lärt mig är livsfarligt. Jag mår bättre och sover bättre när jag tränar. De dagar jag har pedagogisk lunch på jobbet och därför rast efteråt ska jag ta mig ut på en promenad för luft och syre. Och för att få ut pausen eftersom det lätt bara blir att man sätter sig och jobbar vidare annars, även på raster. I går var fantastiskt väder och min promenad var såhär härlig. Så massa love och att vara snäll mot mig själv. Det verkar vara medicinen mot sömnlöshet.

Inga kommentarer: