8 augusti 2016

Ludvika och Tällberg 19 - 22 juni

Den här sommaren gjorde vi egentligen bara en enda lite "längre" tur. Den gick till Johns farmor och farfar i Ludvika. Fokus låg på egentid för mamman och pappan och farmor- och farfartid för John. I Johns ålder är en spännande semester just att åka till farmor och farfar på landet och få hänga med dem, få all uppmärksamhet och så vidare. Även hunden gillar detta med att vara på det riktiga landet.
                
Första dagen när vi kom tid var vi alla tillsammans. Vi tog oss till en lekpar där vi fikade och på kvällen lånade jag och Calle fyrhjulingen och åkte iväg på en liten egen tur. Stollbergetsgruvan är ett fint utflyktsmål som inte ligger långt från Calles föräldrars hem. Man kan grilla och fika där, titta ner på den gamla gruvan och klättra upp i utsiktstornet för att titta på den fantastiska utsikten. Just dessa torn och jag går inte så bra ihop längre. Just därför var det dit upp jag skulle. Jag vägrar låta mina rädslor ta över och utmanar dem gärna för att få bort dem litegrann. Med det sagt fick jag ändå massor av svindel där uppe. Det var det dock värt.

På onsdagen var det dags för Calle och mig att åka iväg på en utflykt utan barn. Vi hade bokat rum på Dalercarlia spa och relax i Tällberg. Det var också ett sätt att träna John i att sova borta utan oss. Här hemma har han gjort det flera gånger men eftersom de flesta släktingar bor långt bort blir det inte lika naturligt att han sover över hos dem. Just den biten gick i alla fall superbra. Calle och jag hade det också jättebra. Hotellet hade en mindre spaavdelning med pool, bubbelpool, varm källa utomhus samt ett utomhusspa. Där började vi vår vistelse. 
Framåt kvällen gjorde vi oss reda för en underbart god middag och världens vackraste utsikt. Vädret var på vår sida och allt var bara så underbart vackert. Vi tog en promenad ner till stranden i kvällssolen. Jag kan inte beskriva hur otrolig utsikten är över Siljan i Tällberg, jag hoppas bilderna talar för sig själva.
                        
                       
                       
En kvällsdrink i solnedgången och sedan sov vi gott i vårt fina rum. På morgonen intog vi en härlig hotellfrukost innan vi åkte tillbaka till Ludvika och barnet. Dalecarlia får fem solar av fem möjliga av oss. Perfekt lyxensamhelg för oss med lagom avstånd till barnvakten.

Tillbaka hos guldklimpen gjorde de sig just redo för strandhäng dagen lång, självklart hängde vi på. Flera timmar hängde vi vid stranden och hann både fika, äta lunch och simma till flytbryggan innan det var dags att bryta upp för kvällen.
På fredagen fick vi åka hem igen eftersom Calle hade en spelning. Vi stannade till vid Calles morbrors sommarstuga på hemvägen. Den stugan har ett fantastiskt läge vid vattnet och John hann med en badvända till. Fika och studera katten var också trevligt. Mysig avslutningen på en underbar tur.

Inga kommentarer: