18 juli 2016

Lapar sommarlov

Klocka är snart fem på morgonen. Jag har varit vaken i åtminstone en och en halv timme. Inte trött, det händer ibland och jag sitter och låter solen gå upp över min dag. Gillar läget alltså. Eftersom det var ett tag sedan jag skrev något här nu så är det väl dags att uppdatera vad vi gör med vår ledighet.

Vad ska jag säga? Vi har kommit in i ordentligt semestermood. Sena kvällar (John) och lata sovmorgnar (John och Calle, jag till viss del). Speciellt sedan Calle anslöt sig till vårt häng-gäng har vi verkligen varvat ner. Bra sak förresten med att att inte ha massa planer för sommaren. Det funkar fint att bara lata runt, dricka kaffe på altanen och "passa på" när solen visar sig. Helt hemskt tycker jag faktiskt inte att det här sommarvädret är. Det gäller bara att ha möjlighet att fånga stunden när solen väl tittar fram. I går till exempel hann vi både äta frukost på altanen och bada/äta lunch vid abborrtjärn innan stora moln skymde solen och det blev kallt.
                         
Då åkte vi hem, det började regna, vi spelade spel. Efter det fick vi en fantastisk kväll. Vi grillade medan John sprang i vattenspridaren. Calle vände på maten och jag satt bredvid med ett glas rosé, en bok och en hejaramsa till Johns hoppanden och skuttanden. När solen sedan gått ner blev det givetvis iskallt men då kröp vi upp i soffan med bok (jag), favorit-tråk-engelsk-show (Calle) och massor av chips. Vi hade en fantastisk sommarlovsdag.
                           
Övrigt senaste veckan har vi, räknat från förra söndagen, hängt med Christine och Emmet som kom hit och grillade hamburgare samt badade eftersom vi också passade på den dagen när solen faktiskt sken och var varm. I början på förra veckan var vi till Sunne inte mindre än två gånger för att först träffa mina barndomsvänner, Anna och Jessica med barn, och sedan umgås med Johns morfar och Irene. På onsdagen hann vi ta oss en tur till Natasha för lek och bad i poolen (barnen) medan vi vuxna planerade för en vandringstur med övernattning (pepp!). Torsdag lekte John lite med grannens barn och jag passade på att göra en ordentlig storstädning av huset och klippte gräs mellan regnskurar. Återigen klarnade vädret till en fantastisk, solig kväll då Mia och Johan kom hit för att grilla och töla. Fredag hade vi bokat lekdate med flera vänner och barn som vi inte träffat på länge. På kvällen åkte jag ensam in till stan för en liten utekväll med två kollegor. Vi åt supergoda hamburgare och drack världens godaste öl, tittade på folk och pratade. I lördags skulle jag alltså ha fått lite sovmorgon, John förvägrade mig det och låg istället och log och var allmänt gosig. Istället passade jag på att utnyttja det faktum att jag var "oooolidligt trött" hela dagen så jag kunde ligga i soffan/hammocken och slöa och läsa. Okej, jag var ganska trött. Helt okej att va det en dag ibland. Så, söndag i går, fantastisk underbar sommarlovsdag. Glad och sprallig unge hela dagen, sådär som han också blir när vi bara är tillsammans och har det bra.
                               
Hunden är också rätt nöjdmed solglimtar, vila varvat med skogspromenader. Även om den där matte beter sig lite underligt ibland när hon knatar fram och tillbaka i skogen, letar efter pinnar och går helt fel så hon måste rådfråga gps:en för att hitta hem igen, Typ. Men det funkar ju det också.

Inga kommentarer: