23 maj 2016

Lördag + söndag = bäst

Den här helgen var en av de bästa på länge. Trots att Calle numera är den som är sjuk och inte kunde hänga på oss. En och en halv vecka har det tagit för oss andra att bli friska så troligtvis är förloppet detsamma för honom. Calle fick alltså stanna i sängen med jag och John gjorde våra små äventyr.

På lördag förmiddag började vi med att ta en promenad i vår älskade trollskog. Vi har inte varit där på ett tag nu men det var som vanligt lika uppskattat av liten som står. Den här gången svarade vi också på alla tipspromenadfrågor och det gjorde ju promenaden lite extra kul.
                                           
Till lunch kom min mamma och efter lunch åkte vi plus John in till Karlstad och Värmlands museum. Där hade de en nyöppnad utställning för barn som vi besökte. Det var en utställning om figurerna ur Inger och Lasse Sandbergs värld. John älskar både Tummen, Lilla Anna och Långa farbrorn samt Laban så det var ju givet att åka dit. Först tittade vi på några barn som dansade, lite prat och till sist en trollkarl. Trollkarlen var helt på rätt nivå för barn  runt fem år och John tyckte han var urkul. Själva utställningen var också väldigt bra, den var uppbyggd så att det fanns mycket barnen kunde greja med, röra, flytta på osv. Här nedan intog John teaterscenen som Laban. Jag rekommenderar verkligen en tur till Värmlands museum för den som har barn som gillar Sandbergarnas figurer. Vi ska absolut dit snart igen när det är lite mindre med folk.

Efter det fikade vi och passade även på att besöka den nya lekparken utanför museet. Den är också super tycker jag. John älskade delen med vattenlekar speciellt. Där fanns pumpar att pumpa och slussar att öppna och stänga. Han kunde ha stannat där för alltid men till sist drog vi ändå vidare hemåt med ett litet stopp för blominköp.


På kvällen när John somnat och Calle, den stackarn, åkte på en spelning invigde jag vårt nya badkarl. Med levande ljus, speciellt ett som doftar vanilj, ett glas vin och ljuvligt varmt vatten kändes det verkligen som jag befann mig på ett spa. Älskar vårt nya badrum men efter någon timme klev jag trots allt upp och somnade till slut hur gott som helst i sängen.
På söndagen vaknade jag redan fem. Jag ska inte säga att jag var pigg men full av energi inför massor av saker jag ville göra inför dagen. Så jag gick upp, fixade kaffe och skrev lite mer på min hemtenta tills John kom upp halv sju. Då tittade vi på tv och åt frukost. Jag moppade alla golv och dammtorkade och sedan gick vi ut i skogen igen. På senaste loppisen köpte jag en liten bok till John som heter min första skogsbok eller något sådant. Där kan man leta upp saker i skogen som blåbär, gran, svamp, orm och myror, läsa om dem och sedan kryssa av att man hittat just detta. Perfekt för vår lilla faktanörd som dessutom älskar skogen. Så det gjorde vi denna förmiddag. Vi var ute i 45 minuter trots att vi inte ens gick 2 km. Mysigt som tusan.

Hemma sedan åt vi lunch och åkte till badhuset. Där "simmade" John en och en halv timme och var väldigt hungrig efteråt. Vi åkte hem och åt mellanmål innan jag tog lite tid för mig själv. Jag och min cykel cyklade till Ulvsby och tillbaka. Naturen är helt fantastisk nu med sin grönska och sina dofter. 2,3 mil blev denna tur och det innebär att jag är mer än halvvägs i Ica klassikerns utmaning som innebär att man ska cykla 300 km. Två turer till jobbet och sedan hela klarälvsbanan så är jag i mål!
Efter detta köpte jag pizza till vårt hungriga barn. Han åt en halv pizza själv vilket är mycket mer än han brukar äta och det tar jag som det slutgiltiga friskhetstecknet. Så slutade en härlig helg.

Inga kommentarer: