18 april 2016

Vi har blivit med matkasse; 49/100

I dag hämtade vi ut vår allra första matkasse från Ica. Vi har aldrig testat matkasse förut men då vårt matkonto skjuter i höjden testar vi detta som ett sätt att veckoplanera. Att det blev just Ica är att det var det som var enklast med tanke på var vi bor. Jag valde familjematkassen med mat för 3 dagar. Kassen fanns för 4 eller 6 personer så då tog jag för 4. Eftersom vi bara är två som äter kött i familjen samt att Calle får hänga med på tillbehören så trodde jag nog att maten skulle kunna räcka veckan ut. När jag såg innehållet i kassen har jag troligtvis mer än rätt i det. Det var till exempel med 6 fiskbitar och jag och John åt två. Fyra kycklingfiléer och vi äter max två tillsammans. Potatisen som var med räckte gott och väl till oss tre plus att en portion blev över. Första gången kostar matkassen 299 kronor och sedan kostar det 425 i veckan. Med några extra kronor för det Calle äter till och att man behöver ha lite andra dagligvaror hemma så hoppas jag kunna sänka matkontot rejält. Dessutom är det väldigt skönt att slippa tänka på vad man ska äta varje dag. Och att gå till en dörr och bara hämta kassen var också väldigt skönt. Inget spring i affär eller stå i lång kö i kassan. Ingen panik för vad vi egentligen ska äta. Bara plocka fram och följa receptet. Lätt som en plätt.
                              
Dagens rätt var potatis och fisk med hemmagjord remouladsås och bönor. Salladen lade vi själva till eftersom vi hade en del kvar efter helgen. John åt ett visst trug (okej mycket trug) upp halva sin portion. Och när det gäller vit fisk är faktiskt det ett litet rekord. Gott och enkelt.
Om en månad blir det utvärdering. Sedan får vi se om vi fortsätter med matkasse. Det känns ganska troligt att vi gör det. Förenklar ju vardagen något enormt.

Inga kommentarer: