1 april 2016

Vandringssäsongen börjar här; 32/100

Vad härligt det är med detta soliga vårväder. Fortfarande ligger vi i glipan mellan vinter och vår, nästan den bästa tiden tycker jag. Nu när man har allt det härliga framför sig men snön sticker fortfarande fram här och där, Det är på gränsen att tussilagon kommer upp och att lövsprickningen börjar. Man kan riktigt känna förväntan. Så underbart!

Förra året påbörjade jag och några vänner ett nytt intresse, vandring. Vi hann med två längre turer där den ena gick runt vackra Acksjöleden och den andra runt fantastiska Jäverön. Det här året planerar vi redan flera turer och i och med vårens ankomst börjar också förväntningarna komma. Vi plockade på oss flera broschyrer på Mariebergsskogen häromdagen. En dröm är att göra en vandringstur med övernattning i Glaskogen i Arvika. Kanske blir det verklighet i sommar!

Jag hittade också några broschyrer om områden i min närmiljö som jag inte kände till. Jag är ett fan av att utforska mitt närområde och på så vis hitta okända guldkorn. I dag hittade jag och John ett sådant då en av broschyrerna handlade om ett ravinerna vid apertin som ligger mitt emellan Forshaga och Kil och några knappa kilometer från oss. Jag har då aldrig varit dit så efter att jag och John varit i Kil för att handla födelsedagspresent till söndagens kalas så passade vi på att svänga in vid apertin för att kolla in området. Och det blev en hit! John tyckte det var ett riktigt äventyr eftersom man ju gick på en smal stig vid kanten av mindre raviner. Ibland hade det byggts trappor eller broar så man skulle kunna ta sig fram lättare. En jättefin minivandring för en fyraåring även om mamman hade hjärtat i halsgropen ibland och tjatade "Nu går du försiktigt här"! Det gick dock bra och jag är superglad över att ha hittat ännu en promenad /(förutom trollskogen) som John gärna hänger med på. 
             

4 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Åh, där var längesen jag var nu. Bra tips!

Emma sa...

Du som är infödd kanske har fler liknande tips som jag har missat? Hur är de andra platserna runt apelsin? Finns ju en skylt som pekar in mot fågeltorn tex?

Maria Gartman sa...

Oj, vilken svår fråga. Den får jag nog fundera på... Men vill du ha en John-vänlig promenad så kan jag tipsa om Åsmyren-skogen om ni inte har varit där. Så himla mysigt med älven bredvid. Minns också skogen bakom dagiset Maskrosen som väldigt barnvänlig. Hmm, tips till mig själv där, dit måste jag ta mig snart!

Emma sa...

Jo då, Åsmyra har jag varit. Gillar den sådär. Bakom maskrosen har jag ej varit dock. Vet inte ens om jag vet var det är. Haha. Får kolla upp helt enkelt. :-)