8 april 2016

Skogen kallar; 39/100

John var mycket bättre i dag men behövde ändå en dag till hemma såklart. Calle och jag delade på dagen så jag som vanligtvis slutar 12 åkte hem en timme tidigare bara och så åkte Calle till jobbet när jag kom hem. Jag hade med mig en i-pad hem som muta när vi ska titta på kakel i morgon (om John är hundra bra) och jag mutade barnet med den under dagen i dag också. Jag behövde jobba lite hemma och planera klart för nästa vecka. Vi satt i samma rum åtminstone. 
                                      
Trots de lite dåliga beskeden har det ändå varit en fin och bra vecka rent jobbmässigt. Det var faktiskt längesedan jag kände mig så glad och i fas på jobbet. Jag har länge känt att jag inte räcker till och att jag inte har möjlighet att jobba på riktigt det sätt jag vill. Många nya elever förra terminen gjorde att vi liksom fick hålla oss flytande. Nu börjar vi dock landa och kan planera mer långsiktigt. Det är verkligt skönt för alla inblandade. Här är en ögonblicksbild från en historialektion. Vi drar "lite snabbt" igenom den tidiga historien och jobbar med forntiden nu. Det är många som inte har skolbakgrund och få har ens läst historia. Detta är en förberedelse för att komma ut på ämnen senare. Naturligtvis handlar lektionerna mycket om språket. I den här uppgiften skulle eleverna fått bilder som skulle paras ihop med rätt text och sedan läggas i tidsenlig ordning. En uppgift som faktiskt träffade helt rätt rent nivå- och utmaningsmässigt samt gav oss läraren en ganska god bild av vad eleverna hade fått med sig från lektionerna innan. Ibland lyckas man faktiskt och detta blev en av veckans roligare lektioner.

Mindre bra är att jag bara har fått till ett träningstillfälle den här veckan. Dock har jag flera gånger gått ut på lite längre promenader á 3 - 4 km. Jag skulle också behöva springa mer i veckorna eftersom mina lopp närmar sig med stormsteg. Vårruset som är på 5 km vet jag kommer gå fint, det är milloppet jag oroar mig för. Det är dock så himla skönt att bara vara ute och gå, helst i skogen, med någon bra spökpodd i lurarna. Då hämtar jag verkligen energi och får bara vara helt ifred i min egen lilla värld. Jag ska dock springa minst en gång den här helgen. Det är också rätt härligt faktiskt.

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Men herregud människa,går du i skogen med spökpodd i öronen?! Är du inte ett dugg lättskrämd? :D :D
Kram

Emma sa...

Inte på dagen. Skulle aldrig göra det i mörkret dock. Hihi.