5 april 2016

Sånt som är riktigt tråkigt ; 36/100

Byta gardiner. Nej, stryka gardiner. Finns det något tråkigare? Jag vet inte alltså. När ska någon komma på strykfria gardiner egentligen? Detta är också anledningen till att nästan hälften av våra jul/vintergardiner fortfarande sitter uppe. Till mitt försvar ska jag säga att strykandet ska göras till 5 fönster där jag tycker att det ska vara enhetligt med samma gardiner, kök+matrum/vardagsrum. Dessutom vägrar jag låta Calle stryka eftersom han gör det så himla dåligt. Alltså, sanna fakta. Jag utför ju någon slags dubbelbestraffning av mig själv här. Typisk kvinna som sätter sig själv i kvinnofällan kanske. I vilket fall, vi har en ganska intressant gardinkombination just nu.
              
Och när vi ändå snackar gardiner. VEM kom på att man kunde sälja superlånga gardiner så att köpar ensedan får sy upp dem själva till passande längd? VEM? Den personen befinner sig verkligen på min hata-lista. Först ska jag köpa dyra gardiner, sedan ska jag ändå tvingas sy dem. Nej, det händer inte. Och ännu värre. Ikeas "smarta" grej med någon slags superlimremsa som ska strykas på. Lika troligt som att jag ska sy plus att det är skitsvårt att stryka på den där remsan rakt.

När jag var liten kunde man ofta köpa samma gardin i två längder. Passar både högt och lågt. Vad var det för fel med det? Nu förstår ni anledningen till att jag nästan bara har kappor till våra fönster. Då behöver jag bara stryka en tygbit, istället för två som hade varit fallet med längder. Nej, tacka vet jag loppisköpta spetsgardiner. De är alltid färdigsydda, billiga, vackra och man behöver nästan inte stryka dem alls. Ska nog skaffa sådana till alla fönster tror jag. Tills dess kommer våra fönster troligtvis andas både vinter och vår ett litet tag till. Helt okej för mig!

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Haha, va rolig du är!! Dom där stryka-på-remsorna har jag aldrig förstått mig på. Jag syr hellre. Ett tips på gardiner är att kolla ellos och jotex, dom har jag för mig har olika längder...och textilonnet har också mycket. (Iaf sist jag kollade)
Kram

Emma sa...

Jag har nog sett det. Problemet är ju att jag tycker det är astråkigt att surfa för att titta på gardiner/kläder/vadsomhelst också så jag orkar aldrig bestämma och trycka på beställa-knappen. Blir nog loppisgardiner iaf. :-D Loppis är i alla fall roligt!

Kram