19 april 2016

Badrummet; 50/100

Detta med att renovera är ju en aningens knepigt även om vi, som båda har tummen mitt i handen, mest förlitar oss på hantverkare. Jag är den ofrivillige renoveraren och Calle projektledaren. Han planerar i månader innan, har ångest när det pågår och driver mig till vansinne med krav på alla beslut jag måste ta. För det är såklart jag som är inredaren (könsroller blablabla) och högsta hönset när det gäller detaljer. Jag avskyr det och får hela tiden panik över att ingen bara kan bestämma åt mig. Jag skjuter beslut på framtiden och får panik när besluten måste fattas då hantverkarna redan står i dörren. Alltid glömmer man någon liten detalj.

Vi helrenoverade vårt kök för snart två år sedan. Efteråt kände jag mig mer eller mindre utbränd och ville aldrig mer renovera något. Vi missade t.ex att bestämma kaklets placering på flera vis (omlott eller inte, upp till taket eller inte) och jag är därför inte helt nöjd med det. När vi nu drog igång nästa stora renovering, badrummet, skulle vi var ute i god tid och tänka på allt. Eller hur. Det var därför jag satt i panik i går kväll och försökte leta fram någon bra belysning att sätta ovanför spegeln eftersom hantverkarna tydligen behövde veta det för att kunna dra elen exakt. Kunde väl inte jag veta. Ännu mer panik när man inte har en aning över vad man vill ha. Dock blev det nog bra till slut och hantverkarna kan lugnt dra elen idag. Efter badrummet är, tack och lov, de största renoveringarna av vårt hus gjorda. Ska bli väldigt skönt. Såhär ser vårt badrum ut i dag. Däremot är det ju väldigt roligt att se arbetet framskrida dag för dag. Och superroligt när allting är klart! Såklart.
                

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Haha,vad roligt du beskriver det. Känner igen mig en hel del och då trots att jag känner mig rätt "med" i renoveringar. Men så har vi ju hunnit med en del också. I början fick jag också panik,speciellt över detta med elen som typ ska bestämmas så fort det är uppreglat. Hur lätt är det då att veta vart men ska ha sängbord osv. Nä fy!!
Kram

Emma sa...

Ja, man får ju erfarenhet kan jag tänka mig! Jag är väldigt ointresserad och lämnar mer än gärna över till Calle. Nog därför det blir mycket sista-minuten-grejer.

Kram