29 mars 2016

Utveckling; 29/100

John har länge velat åka till badhuset i stan. Förra lovet blev jag sjuk så därför tog vi oss aldrig dit då. Det var alltså dags att göra den utflykten det här lovet i ställe och vi lyckades tillbringa inte mindre än 3 roliga timmar där. John har inte velat prova att flyta och släppa taget om mig med bara armpuffarna på ännu. Trots att han tog många steg framåt sist vi var till badhuset. Den gången kom han ju på att han bottnade och tog verkligen för sig av vattnet efter det.

I dag hittade han några "raketer" som han lånade och satte runt magen (simdynor) och de höll upp honom mycket bättre samt skapade balans i vattnet. Efter det fick jag springa för att hinna med! Han hoppade i från kanten själv, "simmade iväg" utan att titta efter mig och flöt helt själv runt i utebassängen där det finns en ström som drar en runt runt. Med själv menar jag alltså att han inte klamrade sig fast vid mig, jag var ju naturligtvis bredvid hela tiden.

Denna ungen, som skrikigt om han fått minsta gnutta vatten i ansiktet vid dusch, fick flera kallsupar och dunsade ansiktet i vattnet när han hoppade i flera gånger. Så stor utveckling. Rätt stolt mamma faktiskt! När vi åkte hem sedan pratade han bara om att han "ville flyta" och att vårt hus liknade ett badhus (ja....öööh..), Vi måste helt klart besöka badhus mer kontinuerligt nu. Så synd att han inte kan vara med i simskolan som börjar i höst. Fattar inte vem som har tid att gå på simskola klockan tre en vardag?? (Eller joo, jag fattar men det utestänger många också, kanske det de vill. Blir ju mindre grupper i alla fall).

Hemma igen sken ju solen så jag kokade lite kaffe också gick vi ut på baksidan. Vi blåste massor av såpbubblor innan solen gick i moln och årstidens rätta temperatur skrämde in oss igen.
.                                            
Annan härlig utveckling med vårt barn är att han på senaste tiden orkar sitta still och pyssla på ett helt annat vis. Han kan färglägga nästan helt innanför linjerna och han går gärna och hämtar olika pyssel själv när han är lite trött. Dessutom tycker jag att han är det sötaste som finns när han sitter där helt superkoncentrerad. Som en minivuxen fast ändå inte. I dag målade han i sin målarbok medan jag satt bredvid och gjorde saftlock av pärlplattor som jag sett på en pysselblogg. Tyvärr hade vi inget bakplåtspapper så jag har inte kunnat smälta ihop det än. Men mysigt att sitta och pyssla och småprata ihop.

                                           
Kvällen avslutade jag med värmlands roligaste zumbapass. Som jag tyvärr inte kan gå på längre när jag jobbar eftersom de har ändrat tiden så det börjar 17:10. Jag slutar halv 5 i Deje och har en halvtimmes resväg plus upplockning av barn på förskolan innan så det går bara inte. I dag fick jag dock fylla på energikontot lite extra. Hurra!

2 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Åh, vad häftigt att läsa! Jag väntar också på det stora genombrottet i vattnet. Vi hade ett litet förra besöket...men har sen inte kommit dit igen. Jag tänket också att mer frekventa besök vore på sin plats. Säg gärna till när ni drar nästa gång!

Emma sa...

För John handlade det nog mycket om att ha kontroll och känna sig säker. Där var simdynan (inte armpuffar) det stora genombrottet men att bottna skapar ju också kontroll. Ska eventuellt åka till Dejes badhus en gång till denna vecka. Annars blir det nog om någon vecka på helgen.