21 mars 2016

Snodd lista om ärlighet: 21/100

Jag känner mig lite tom på inspiration i dag så jag snodde en lista från Anna ritar. Den vara lite lagom ärlig sådär. Får väl se hur ärlig jag blir. Hihi.

NÄR GRÄT DU SENAST OCH VARFÖR?
Jag gråter typ jämt. Gråter över någon bra låt, när jag är arg, ledsen, sentimental osv. Men nu minns jag inte när senaste var faktiskt. Kan har varit en klassiker, det vill säga till förra veckans Grey´s anatomi.

TRE SAKER DU AVSKYR
*Gå till frisören brukar vara en klassiker på dessa frågor men har just hittat en ny ju som verkar ta det där ur mig

*Folk som jobbar hårt för att göra så lite som möjlig, på jobbet eller i vardagen, och då menar jag i andan att komma undan jobbet som ska göras.

*Sverigedemokraterna och deras anhängare. Riktigt riktigt mycket.

HUR VAR DU I SKOLAN?
Beror nog på om man pratar om högstadiet eller gymnasiet. I högstadiet var jag nog den optimala eleven som alltid gjorde som läraren sa, kom i tid och gjorde mina läxor. 

Tror dock jag var rätt okej i gymnasiet också även om jag inte var världens mest arbetsamma och ibland fick höra: "Du kan mer om du bara anstränger dig". Jag var nog nöjd med att anstränga mig lagom. Det var roligare att åka in till stan, spana på killar och festa. Ganska vanlig tonåring.

VAD BLIR DU STRESSAD AV?
När man ska någonstans och det går långsamt att komma iväg- en irritation mina familjemedlemmar ofta får ut för. Förlåt.

Att inte få tydliga och/eller raka svar. Blir superstressad av människor som ska prata runt saker och inte kan vara tydliga. Som om vi delade en hemlighet som jag inte förstår. Då brukar jag fråga: "Hur menar du?". 

Klassikerna ont om tid/mycket att göra kan ju vara peppande ibland men oftast mest stressande.

TRE SAKER DU ÄLSKAR:
*När John har små föredrag om till exempel rymden. Eller överhuvudtaget när han pratar, berättar och funderar.

*Åka på roadtrip med mina närmaste vänner. Zumbaresor, vandringar, konserter. Vi har det alltid fantastiskt ihop.

*Att få börja en helgmorgon med en riktigt lång frukost, gärna kombinerat med studerande av småfåglarna utanför vårt fönster. En verkligt avslappnande start på dagen. 

Tur man bara fick skriva tre saker. Den här listan kunde ha blivit lång.

HUR TROR DU ATT ANDRA UPPFATTAR DIG?
Oj vad svårt eftersom den bilden alltid är färgad av den bild jag har av mig själv. Beror nog på i vilket sammanhang jag är. Jag kan säkert uppfattas som både tyst, pratig, dryg, driven, sportig, lat och så vidare beroende på sammanhanget. Jag är ju allt det där också om än inte allting samtidigt. Någon som vill dela med sig av sin första upplevelse av mig? Gör inget om det var negativt - jag älskar att prata om sånt och vill minnas att vi ofta gjorde det under studietiden.

HUR UPPFATTAR DU DIG SJÄLV?
Som sagt, jag har många sidor. När jag har dåliga dagar tycker jag att jag aldrig gör något tillräckligt bra, borde anstränga mig mer och inte har det rätta virket för något. När jag har bra dagar tycker jag att jag är rätt duktig, ambitiös, duger som jag är och så vidare. I vissa situationer skäms jag över mig själv och undrar vad f*n det är jag säger, ibland njuter jag bara av att vara där jag är. Jag tror att det är när man omger sig med rätt människor som man blir sitt bästa. Det är genom mina elever, mina vänner och min familj (arbetskamrater, de som arbetar på coop, mina instruktörer i förlängningen) jag blir mitt bästa jag och når min fulla potential med folk som ger mig energi och som jag trivs ihop med. Med fel människor blir jag också mitt sämsta. Sur, oresonlig och skvallrig.

EN SITUATION SOM DU TYCKER ÄR JOBBIG / PINSAM:
Vet inte. Känner sällan att situationer är pinsamma. Det är väl om man råkar prata negativt om någon och den går precis bakom. Vanliga jobbiga situationer handlar nog om att prata i telefonen eller ringa samtal privat nu för tiden. Får mer och mer telefonskräck ju äldre jag blir. Eller inte skräck, det tar ju bara sådan satans tid att prata i telefonen. Är ju mycket snabbare och enklare att chatta, skriva mail eller sms.

NÄR KÄNNER DU DIG SOM VACKRAST?
Det finns nog ingen speciell situation. En sak är säker i alla fall och det är att jag känner mig mycket mer bekväm med mig själv sedan jag kom över 30. När jag var yngre var jag mycket mer kritisk mot mig själv än vad jag är nu. Dessutom gillar jag hur mitt ansikte har förändrats med lite smårynkor. De får inte bli för många såklart!

VAD SKRATTADE DU SENAST ÅT?
Skrattade med mina kollegor på jobbet idag. Och tillsammans med John nu på kvällen. Jag skrattade också i helgen när jag var på zumbaevent med Natasha. Det finns mycket att le, skratta och vara glad över. Precis som motsatsen.

NÅGOT DU FUNDERAT MYCKET ÖVER?

Jag funderar mycket över mitt föräldraskap. Hur jag ska hantera situationer och hur jag kan bli den bästa föräldern för John. Samma sak gäller mitt jobb. Ibland tappar jag tråden när andra pratar för jag fastnar i någon jobbfundering.

TRE SAKER DU ÄR RÄDD FÖR:
Jag är oerhört rädd för att någon ska sätta i halsen. Jag jobbar mycket på att se oberörd ut när andra äter. Särskilt mitt barn.

Jag är väldigt rädd för läget som är i Sverige nu. Detta oerhörda hat skrämmer mig så jag nästan blir paralyserad. Hur folk tänker och beter sig kring invandrare och tiggare skrämmer mig.

Fästingar. Jag är livrädd för att få en fästing. Otäcka kryp!

ETT YRKE DU TROR DU SKULLE VARA DÅLIG PÅ:
Sångerska i ett band. Skulle antagligen skrämma bort publiken efter fem minuter. Haha. Säljare också, skulle inte orka engagera mig nog.

SLUTLIGEN, ETT YRKE DU TROR ATT DU SKULLE VARA BRA PÅ:
Talpedagog, integrationsminister och reseledare. 

Inga kommentarer: